Education of values in students of medical sciences. Importance for the continuity of the socialist project in Cuba (Review)

Authors

Keywords:

education; socialist project; values; medical sciences

Abstract

When we talk about projects we are thinking of an idea. For man it is important to project, plan his goals and tasks to improve his way of life, the idea of projecting will always be associated with the idea of progressing. The objective of this work is to characterize the education of values in students of medical sciences and its importance for the continuity of the socialist project in Cuba. A bibliographic review was carried out between the months of October-December 2021. For the search of information, the databases PubMed, Science Direct, SciELO were used with articles on the education of values in Cuba and its characteristics in the Medical Sciences.

Author Biographies

  • Jesús Alberto Roa Saborit, Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Doctor em Medicina. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Pediatría.

  • Vianned Beatriz Morales Placencia, Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Laboratorio Clínico.

  • Isolda María García Cañete

    Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba.

References

Ares Murcia, P. (1999). Estudio de la relación familia-sociedad en el sector privado de la economía emergente en Cuba. Muñoz Víctores I. Diversidad y complejidad familiar en Cuba. La Habana: CEDEM.
Betancourt Matos, D. (2021) Formación de valores en el contexto de la universalización y democratización de la Educación Superior. Roca, 17 (3),454-70. Recuperado de: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2662/5159
Brizuela Tornés, G., González Brizuela, C., González Brizuela, Y., Sánchez Pacheco, D. (2021). La educación en valores desde la familia en el contexto actual. MEDISAN, 25 (4), aprox. 18 p. Recuperado de: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3853/pdf
Cerro Campano, Y., de la Cruz Cabezas, M. A., Alonso Betancourt, L. A., Zúñiga Igarza, L. M. (2021). La responsabilidad como un valor en la formación del médico cubano. FAREM-Estelí, 10 (37), 97-113. Recuperado de: https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/1064/1110
Fabelo Corzo, J. R. (2021). Los valores y la familia. Magistrales, 1 (18). Recuperado de: https://philpapers.org/archive/CORLVY-4.pdf8
González Rodríguez, R., Cardentey García, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Revista Humanismo Médico, 16 (1), 161-74. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v16n1/hmc11116.pdf
León Alfonso, J., Giance Paz, L., Pérez Hermida, N. (2021). La educación en valores de los futuros profesionales de la salud. MediCiego, 27 (1), aprox. 15 p. Recuperado de: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2774/3642
Morales A. (4 de noviembre de 2021). Tipos de valores fundamentales en la vida social. https://www.significados.com/tipos-de-valores/
Oria Saavedra, M. (2020). La formación de valores profesionales en estudiantes de Enfermería y su efecto en el enfrentamiento a la COVID-19. Revista Cubana de Enfermería, 36 (Esp.), aprox. 3 p. Recuperado de: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4032/666
Palomeque López, M., Hernández Romero, G. (2021). Formación de valores en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 40 (2), aprox. 14 p. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e10.pdf
Partido Comunista de Cuba (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2021-2026. Programa director para el reforzamiento de los valores fundamentales de la sociedad cubana actual. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba.
Pinto Archundia, R. (2016). La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias. Ra Ximhai, 12 (3), 271-83. Recuperado de: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/71689/63249
Ramos Rangel, Y., González Valdés, M. A. (2017). Un acercamiento a la función educativa de la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33 (1), 100-4. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v33n1/mgi09117.pdf
Rodríguez Sarda, R., Sosa Fuentes, M. (2019). El proyecto social cubano. Algunas ideas desde el pensamiento de Fidel Castro, Revista Caribe de Ciencias Sociales. 8 (3). Recuperado de: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/03/proyecto-social-cubano.html//hdl.handle.net/20.500.11763/caribe1903proyecto-social-cubano
Roque Pérez, L., García Milera, Y. (18 de noviembre de 2021). Pensamiento martiano: fortaleza para la formación de valores en estudiantes de medicina. Universidad Médica Pinareña. http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/286/pdf
UIV (14 de noviembre de 2021). En qué consiste la educación en valores. Universidad Internacional de Valencia. https://www.universidadviu.com/int/actualidad/nuestros-expertos/en-que-consiste-la educacion-en-valores

Published

2022-12-14

How to Cite

Education of values in students of medical sciences. Importance for the continuity of the socialist project in Cuba (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(4), 479-489. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3731