The report between the education, orientation, development, formation and apprenticeship categories (Review)

Authors

Keywords:

category; education; orientation; development; formation; apprenticeship

Abstract

The constant transformations of the new society, conditions the incorporation of a systematic intervention of orientation to the educational world and to the labor context. As well as in the educational process, orientation acquires its greatest connotation as a decisive element in the formation and development of the personality of students. The creation of new and diverse fields of work activity that contribute to development demand help and advice for decision-making in the selection of the profession and the work activity of individuals. The writing, through the analysis of articles and doctoral thesis, aims to assess the relationship and importance between the categories orientation, education, development, training and learning whose primary function is to prepare man in all aspects of the personality.

Author Biographies

  • Misari Abreu Viches, Dirección Municipal de Educación. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciada. Profesora Instructora.

  • Lisbeth Carmenate Arias, Centro Mixto Batalla de Guisa. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciada.

  • Idael López Vidal, Consejo de la administración. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciado.

References

Baxter, E., Amador, A., & Bonet, M. (2003). La escuela y el problema de la formación del hombre. En G. García, Compendio de Pedagogía (p.154-184). Pueblo y Educación.
Bisquerra, M., & Álvarez, M. (1996). Los Modelos de Intervención en Orientación. Praxis.
Castellanos, D. (2005). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Del Pino, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: una perspectiva desde el enfoque problematizador [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. La Habana.
Molina, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1-22. https://doi.org/10.35362/rie3512924
Pérez Almaguer, R. (2005). Curso. Tendencias y corrientes de la orientación y la educación Material base. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.
Recarey, S., & Del Pino, J. L. (2011). Orientación Educativa. Primera Parte. Pueblo y Educación.

Published

2022-12-04

How to Cite

The report between the education, orientation, development, formation and apprenticeship categories (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(4), 334-345. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3695

Most read articles by the same author(s)