Professionalization of Mathematical Statistics in the Bachelor's degree in Accounting and Finance (Original)

Authors

Keywords:

accounting; statistics; mathematics; finance; professionalization

Abstract

The teaching-learning process in the Bachelor of Accounting and Finance career needs constant improvement, largely due to the need that the country has, at the present time, to achieve reliable accounting in all sectors of the economy and for this, graduates are needed, in this profession, with a high level of preparation, in short, they are competent. This work contributes to this purpose, because it provides new organizational and didactic elements for the achievement of a relationship between the disciplines of the aforementioned career, specifically that of Mathematical Economic Methods with the disciplines of the professional profile, with a specific treatment to the preparation of the Mathematics Statistics subject, in relation to the use in their knowledge systems, with those specific to accounting and finance. Exercises are presented that contribute to the professionalization of statistics in a career, for the amount of data that is processed in any entity and also for the scientific investigative process.

Author Biographies

  • Alicia María Centurión Fajardo, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Matemática. Máster en Ciencias. Profesora Auxiliar. 

  • Anier Soria Lorente, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Matemática. Doctor en Ciencias. Profesor Titular.

  • Andrés Adolfo González Aguilera, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación Especialidad Matemática. Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar.

References

Addine, F., & Blanco, A. (2003). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales. Algunos aportes para su comprensión. Dirección de Ciencia y Técnica del Ministerio de Educación.
Blanco, A. (2018). Directrices y recursos para la innovación en la enseñanza de la Estadística en la Universidad: Una revisión documental. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 251-267. https://doi.org/10.4995/redu.2018.9372
Pérez, A. (2001). Propuesta de estrategia metodológica para la profesionalización del maestro de Literatura y Español [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”]. Ciudad de la Habana.
Ruiz, N. (2015). La enseñanza de la estadística en la educación primaria en América Latina. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 103-121. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2801
Ramos, L. F. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. RIDU-Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2), 67-82. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081

Published

2022-11-30

How to Cite

Professionalization of Mathematical Statistics in the Bachelor’s degree in Accounting and Finance (Original). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(4), 275-288. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3680