Didactic mediator for the teaching-learning of the subject Computer Architecture of Informatics Engineering (Original)
Keywords:
Virtual Reality; teaching-learning; educational software; Computer architectureAbstract
The career of Informatics Engineering at the University of Granma has as a permanent goal to graduate its students with the highest professional quality. To this end, its cloister provides students with basic knowledge that allows them to adapt to the growing software industry. One of the subjects that affects the scope of the graduate is Computer architecture. Among his main aspirations are that the student be able to identify and manipulate various internal and peripheral parts of a computer through laboratory practices. The insufficiency of the necessary means to carry out these practices limits the total fulfillment of the objectives of the subject, which affects the preparation of the future graduate. In the present work, a Virtual Reality educational software is developed that acts as a didactic mediator to favor the teaching-learning process of the subject of Computer architecture. In the development phase, the Qt framework and the OpenSceneGraph graphics engine were used to implement the scene graph and its virtual environments. In a later study, the impact of software on computer architecture practices and its level of usability was analyzed through the application of a System Usability Scale.
References
Arce, J., Vasconcelo, Y., & Martínez, A. (2020). Plataforma de analíticas inteligentes para soluciones de procesamiento de imágenes. V Conferencia Internacional de Ciencias Computacionales e Informáticas, Simposio llevado a cabo en el XVIII Convención y Feria Internacional Informática 2020, Ciudad de la Habana
Aznar, I., Romero, J. M., & Rodríguez, A. M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139
Brooke, J. (1996). SUS-A quick and dirty usability scale. Usability evaluation in industry, 189(194), 4-7. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.1201/9781498710411-35/sus-quick-dirty-usability-scale-john-brooke
Cabero, J., & Fernández, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 119-138. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20094
Husted, S., de la Torre, A. L., Rodríguez, G. O., Álvarez, M. P., & Mancillas, T. E. (2019). Realidad virtual inmersiva e interactiva en la enseñanza del diseño: un ambiente enriquecido para la enseñanza-aprendizaje interdisciplinar. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 6(11), 1-24. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/698
Moreno, N., Leyva, J. J., Galván, M. C., López, E., & García, F. J. (2017). Realidad aumentada y realidad virtual para la enseñanza-aprendizaje del inglés desde un enfoque comunicativo e intercultural [Innovación docente y uso de las TIC en eduación: CD-ROM]. Universidad de Málaga. http://www.enriquesanchezrivas.es/congresotic/archivos/Form_Compet_metodos/MorenoMartinez_Otros.pdf
Mayor, H. (2016). Creación automática de contenido gráfico [Tesis de Maestría, Universidad Politécnica de Valencia]. RiuNet. https://riunet.upv.es/handle/10251/67039
Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J., & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 1-28. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778
Rangel, A. (2018). Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Superior: una revisión documental. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (52), 125-137. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.09
Vázquez, J. A., Rodríguez, M., & Marín, R. (2012). El software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Historia de Cuba. EDUMECENTRO, 4(3), 64-72. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/207
Vidal, M., Nolla, N., & Diego, F. (2010). Software educativos. Educación médica superior, 24(1), 97-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100012
Zambrano, D., & Quiroz, M. S. (2019). Procedimiento para el uso de la tecnología educativa durante el aprendizaje de los estudiantes de la educación superior. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(2), 43-56. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2993








