Child labor and its impact on children's academic performance (Original)

Authors

Keywords:

child labor; academic performance; students; family

Abstract

The present work arises as a response to a problem that is becoming more and more visible in the Ecuadorian educational system and in particular in the Juan León Mera Educational Unit, where the economic and social crisis affects children's homes; this cause forces them to work prematurely; to a large extent this is a problem that directly affects dysfunctional and low-school homes. The objective of the research is to determine the incidence of child labor on the academic performance of third-year students of Middle Basic Education in the aforementioned Educational Unit. Observations, interviews and surveys were used for data collection. The results obtained are highly important in order to establish the criteria for developing a system of psycho-pedagogical strategies, aimed at increasing the teaching performance of students.

Author Biographies

  • Jorge Neptalí Chasi Espinosa, Ministerio de Inclusión Económica y Social. Cotopaxi. Ecuador.

    Licenciado. Máster en Psicopedagogía.

  • Humberto Guashpa Coque, Escuela Nacional de Tránsito. Cotopaxi. Ecuador.

    Licenciado.

  • Víctor Marcelo Santo Cando, Ministerio de Inclusión Económica y Social. Cotopaxi. Ecuador.

    Licenciado.

References

Aguilar, M. F. (2012). Trabajo infantil. Revista Éxito empresarial. CEGESTI, 195. http://www.cegesti.org/exitoempresarial/publicaciones/publicacion_195_030512_es.pdf
Albán, J., & Calero, J. L. (2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Revista Conrado, 13(58), 213-220. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/498
Alvarado, C. (2014). Percepción del Trabajo Infantil Doméstico en Padres de Familia [Tesis de Posgrado, Universidad Rafael Landívar]. Guatemala.
Brom, D., Gutiérrez, L., & Puente, B. (2004). Conceptos Básicos sobre Trabajo Infantil y Trabajo Infantil Doméstico. Editorial Organización Internacional del Trabajo.
Clavijo, M. (2012). El trabajo infantil y su incidencia en el rendimiento de los estudiantes del Centro Educativo de María Chicó Soto, de la parroquia Canchagua, cantón Saquisilí. U.C.E. Repositorio Digital. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/562
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (1989). Convención sobre los Derechos del niño. UNICEF. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Erazo, O. (2012) El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 2(2), 144-173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815141
García, E., y Magaz, A. (2014). Éxito o Fracaso Escolar, Guía Informativa, para Familias y Docentes. Editorial No Venal.
Jiménez, M. (1995). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad. Revista de estudios. 24, 21-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4353980
Navarro, E. (2003) El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf
Organización Internacional del Trabajo. (2006). Programa Internacional para la Erradicación del Trabajo Infantil. OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-mexico/documents/publication/wcms_244074.pdf
Silva, M. A. (2017). Diversidad y educación: el caso del trabajo infantil. Educación y Humanismo, 20(34), 59-78. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2858

Published

2022-09-28

How to Cite

Child labor and its impact on children’s academic performance (Original). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(3), 178-192. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3522