Transformational leadership for development in the management of the educational institutions of Camaná (Review)

Authors

Keywords:

leader; transformational leadership; management; educational institutions

Abstract

Starting from considering the importance of leadership and the recognition of the role of transformational leadership for management in the contemporary context, the work was directed to analyze the theoretical aspects that support the exercise of transformational leadership to contribute to the improvement of the management of institutions. schools in the province of Camaná, in Peru. The study was based on theoretical methods: analysis-synthesis and induction-deduction, as well as empirical methods: participant observation, documentary analysis and expert consultation, which allowed revealing aspects related to the development and evolution of leadership theories, their characteristics and potentialities for the management of the educational institutions of the province of Camaná based on their particularities, results that offer theoretical guidelines for the deployment of transformational leadership in the educational institutions of the territory and identify the particularities of this leadership in the educational context and how It can influence the improvement of management and the elevation of educational quality, an essential commitment of the teaching function in favor of local development.

Author Biography

  • Dámazo Sabino Mejía Antacabana, Escuela de Educación Superior Pedagógica Pública “La Inmaculada”. Camaná, Perú.

    Licenciado. Máster en Ciencias.

References

Ackoff, L. (2012). El paradigma de ACKOFF: una administración sistémica. Limusa S. A.
Alvarado, O. (2003). Gerencia y marketing educativo: Herramientas modernas de gestión educativa. UAP Universidad Alas Peruanas.
Álvarez, M. (2001). El liderazgo de la calidad total. Praxis S. A.
Balda, R., & Guzmán, A. (2015). Liderazgo educativo transformacional como necesidad de las instituciones educativas en la República de Ecuador. REFCalE. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 3(2). http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/370
Barling, J., Weber, T., & Kelloway, E. (1996). Effects of transformational leadership training on attitudinal and financial outcomes: A field experiment. Journal of applied psychology, 81(6), 827- 832. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.6.827
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness through Transformational Leadership. Sage Publications.
Belaúnde C., González, N. & Eguren, M. (2013). ¿Lección para el maestro? La experiencia del Plan Nacional de Capacitación Docente (PLANCAD). Instituto de Estudios Peruanos.
Duygulu, S., & Kublay, G. (2011). Transformational leadership training programme for charge nurses. Journal of advanced nursing, 67(3), 633-642. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2010.05507.x
Esquivel, R., Abreu, J., & Vargas, F. (2018) Liderazgo transformacional en la educación universitaria. Universidad Politécnica Territorial de Oeste del Estado de Sucre, Venezuela. Revista UNIANDES Episteme, 5(3), 210-224. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1057
Ganga, C. F., Villegas, F, Pedraja Rejas, L, & Rodríguez, E. (2016). Liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión docente: el caso en un colegio del norte de Chile. Interciencia, 41(9), 596-604. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2017/10/596-GANGA-41-9.pdf
Gómez, S. A. (2018). El liderazgo transformacional en la sociedad del conocimiento y su efecto en la gestión universitaria. Qualitas, 15, 127-144. https://www.unibe.edu.ec/wp-content/uploads/2019/03/07_20180115_CC-Educaci%C3%B3n_G%C3%B3mez_LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL_OK.pdf
Hermosilla D., Amutio, A., da Costa, S., & Páez, D. (2016). El Liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo. Journal of Work and Organizational Psychology, 32 (3), 135-143. http://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2016.06.003
Likert, R. (1961). New patterns of managemen. McGraw Hill.
Lussier, R., & Achua, C. (2011). Liderazgo: teoría, aplicación, desarrollo de habilidades (4a ed.). Editorial Thomson.
Molina, N. C. (2017) Liderazgo situacional y su influencia en la gerencia del docente de aula en la Carrera de Administración Industrial. Revista Scientific, 2(3), 289-309. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.3.16.289-309
Münch, L. (1997). Fundamentos de administración: casos y prácticas (2ª ed.). Editorial Trillas.
Pantoja, M. P., & Suárez, F. M. (2017). El concepto de liderazgo en la historia ante la administración sistémica. Revista Innovaciones de Negocios, 14(27), 107-127. https://doi.org/10.29105/rinn14.27-6
Pedraja, L. (2015). La importancia del liderazgo en la economía del conocimiento. Interciencia, 40(10), 653. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2017/10/653-editorial-es.pdf
Reyes, D. (2004). Principales características del liderazgo que demandan los empresarios ante las exigencias del nuevo milenio [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de Honduras].
Robles, V., Contreras, F., Barbosa, D., & Júarez, F. (2013). Liderazgo en directivos colombianos vs. mexicanos: Un estudio comparativo. Investigación & Desarrollo, 21(2), 395-418. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/4402
Rojas, A. (2012). El liderazgo transformacional en directores de tres liceos bicentenario y tres liceos regulares de la región metropolitana [Tesis de maestría, Universidad de Chile]. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/113354

Published

2022-05-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Transformational leadership for development in the management of the educational institutions of Camaná (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(2), 191-210. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3412