Extrapolation for the development of comprehension-production of texts (Original)

Authors

Keywords:

process; extrapolation; understanding; production

Abstract

There have been several investigations that have addressed the issue of understanding and construction of texts in the Spanish-Literature subject; however, there are still insufficiencies in the student body related to the creation of new meanings and senses, from the reading and understanding of texts. The objective of this research is to develop a set of didactic actions that favor the adequate implementation of extrapolation as a process that stimulates the comprehension-production macroprocess, taking into account its epistemological foundations. The results shown are of great importance for the development of a developing linguistic-communicative competence. It also provides didactic-methodological tools to teachers, for the achievement of meaningful learning.

Author Biographies

  • Salma Díaz Berenguer, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación Especialidad Español-Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

  • Darmis Girón Vaillant, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación Especialidad Español-Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

  • Raúl Enrique Pérez Portelles, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Especialidad Profesor General Integral de Secundaria Básica. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente.

References

Cisneros, S. (2007). Visión semiótico pedagógica de la comprensión de textos en la formación del bachiller. Evento Pedagogía 2007, Cuba.
Girón, D. (2011). La integración interdisciplinaria humanística en secundaria básica, a partir de la comprensión del texto martiano. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”]. Santiago de Cuba.
Noguel, V., Gómez, A. L., & Vigo, M. (2019). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia construir textos escritos. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 15(2), 91-102. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/783
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2007). El Enfoque Cognitivo, Comunicativo y Sociocultural, en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.
Tarazona, L. T. (2020). Fortalecimiento de las habilidades comunicativas en inglés en estudiantes de primaria a través de una intervención pedagógica mediada por TIC. (Original). Roca. Revista Científico - Educacional de la Provincia Granma, 16(1), 1-15. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1210

Published

2022-05-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Extrapolation for the development of comprehension-production of texts (Original). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(2), 176-190. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3406