The testimony of personalities as a source of historical knowledge (Original)

Authors

Keywords:

testimonies; oral testimonies; oral sources; national liberation war; personalities

Abstract

Oral historical testimonies favor the contextualization of the history contents from the local to the national, and their learning, developing the sense of identity and belonging in the place where social interaction is carried out. Knowing the main actors in our struggle for independence and how the facts and events related by them occurred, it allows to be identify with the country's history as an essential element to strengthen in the new generations their love for the Cuban revolution, their historical knowledge about it, their values ​​and ideology. The research is the result of the history project ¨National Liberation War” and the work of the student scientific group of the first year mechanical engineering career of the Faculty of Technical Sciences. The study highlights for the potentialities that it offer as a source for the work of professors and students in the discipline of History of Cuba.

Author Biographies

  • Yusdelbis Alvarado García, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

  • Celeste Jiménez Ramos, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

  • Dayainis Reyes Rojas, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

References

Egido, Á. (2009). El testimonio oral y las historias de la vida: el exilio español de 1939. Migraciones & Exilios: Cuadernos de la Asociación para el estudio de los exilios y migraciones ibéricos contemporáneos, (10), 83-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3310239
Fernández, R. & Reyes, P. (2015). El tratamiento de las personalidades histórico-locales desde las actividades extradocentes. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 11(3), 1-8. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1621
Gómez, G. & Miranda, G. (2005). Recuperación de la memoria a través del testimonio oral. X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Escuela de Historia de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional del Rosario. https://www.aacademica.org/000-006/172
Sitton, T., Mehaffy, G. L., Davis, O. L., & Mazzoni, R. R. (1989). Historia Oral. Una guía para profesores. Revista Clío y Asociados, 1, 188- 192. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/47479
Romero, R. M. (2006). Didáctica de la Historia. Pueblo y Educación.
Véliz, M. (2010). La contextualización de los hechos históricos en la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en el preuniversitario. [Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Villa Clara] https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8189

Published

2022-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The testimony of personalities as a source of historical knowledge (Original). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(2), 55-75. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3197