The labor insertion of university graduates. A conceptual proposal for your analysis (Review)

Authors

Keywords:

link higher education-world of work; employability; labor insertion

Abstract

The systematization of the study of the labor development of higher education graduates, and specifically of their labor insertion, constitutes an essential tool not only to consistently improve training processes in universities, but also to increase the impact of graduates in our societies, favoring their development and professional inclusion. In this area, the Catholic University of Guayaquil in Ecuador and the University of Havana in Cuba have jointly developed various experiences and results. This article presents the results in the conceptual treatment of labor insertion, a basic element for any study on this subject that, in its different contexts, can serve as a reference to establish the key components that allow knowing the state of labor insertion of the graduates of an institution of higher education. For this, the foundations are presented that allow us to understand job placement as a continuous, iterative and holistic process, so that the graduate achieves stability and personal, work and social satisfaction in their occupation / employment as a professional and as dimensions to consider in their analysis: the development of graduates, the university-world of work linkage, the training of the graduate and the integral and personal growth of students and graduates, with their respective indicators, all of which allowed structuring methodological strategies both for diagnosis and for project a proactive action that contributes to its improvement.

References

Álvarez, A. (2004). Empleabilidad profesional. Una aproximación a la psicosociología del trabajo. [Trabajo de Grado. Instituto de Psicología. Área de Psicología Organizacional y del Trabajo. Cali] Universidad del Valle.
Blanco, B. (2015). El Prácticum en los estudios pedagógicos y la inserción laboral. [Tesis doctoral para la obtención del grado de Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación] Universidad de Barcelona.
Campos, P. (2013). Implicancias del concepto de empleabilidad en la reforma educativa. Revista Iberoamericana de educación. (ISSN: 1681-5653)
FUNDIPE (1999). Empleabilidad. el 18 de octubre del 2018. Disponible en: http://www.fundipe.es/archives/FOLLEMPL_seguro.pdf
Hernández, M. (2006). Estrategia para el análisis del desempeño laboral de los jóvenes profesionales egresados de la UMCC ubicados en el sector turístico: una referencia necesaria al proceso de formación actual. [Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación]. Universidad de La Habana. La Habana, Cuba.
Iñigo, E. (2010). La formación de profesionales: una perspectiva desde el mundo del trabajo. . [Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación]. Universidad de La Habana. La Habana, Cuba.
Iñigo, E. (2015). “La Formación de Profesionales: Seguimiento Metodológico desde el Mundo del Trabajo” Comisión Sectorial de Enseñanza y Universidad de la República, Montevideo, Uruguay
Martínez (2011). La empleabilidad: una competencia personal y una responsabilidad social, Escuela Universitaria de Turismo Iriarte de la ULL, Santa Cruz de Tenerife – España. Publicado por la Revista CCCSS, de la Universidad de Málaga, 2011, recuperado de http://www.eumed.net/rev/cccss/15/jamg.html
Torres, M., y Trápaga M (2010). Responsabilidad Social de la Universidad. Retos y Perspectivas.
Segrera, F. L. (2016). Educación superior comparada: tendencias mundiales y de América Latina y Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 21, 13-32.
Orgemer (2002). Enciclopedia de los Recursos Humanos. Madrid: Artegraf.
Passarini, J. (2013). La formación de los veterinarios y su relación con el mundo del trabajo: un estudio de seguimiento de jóvenes graduados. [Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación]. Universidad de La Habana. La Habana, Cuba.
Rentería (2004). Empleabilidad: una lectura psicosocial. En: Seminario Los Trabajos de la Globalización. Escuela Nacional Sindical ENS, Medellín.
Romero, E. (2014). Inserción Ocupacional. Barcelona: Altamar.

Published

2021-12-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

The labor insertion of university graduates. A conceptual proposal for your analysis (Review). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(1), 55-71. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2918