Exercises to promote the teaching-learning process of salts in the nove grad (Revisión)

Authors

Keywords:

binary; ternary; quaternary salts; creative exercises; teaching; learning chemistry

Abstract

The Ministry of Education is immersed in the improvement of the teaching-learning process in Basic Secondary Education. This research takes into account the potential of the contents in the teaching-learning process of Chemistry in basic secondary education, which aims to develop exercises for the treatment of the content of unit 1: Salts, in the 9th ESBU: degree Josué País García. The theoretical references that support the teaching-learning process of the Chemistry subject are addressed, the diagnosis of the current state of learning of Chemistry in students is made, exercises are proposed to favor the teaching-learning process of salts and it was done the assessment of the results achieved from the application of exercises in pedagogical practice. The application in the pedagogical practice, allowed corroborating its effectiveness in the learning of Chemistry by the students.

Author Biographies

  • Elba Luisa Castillo Arias, Universidad de Granma

     Licenciado en Química. M. Sc. Profesor Auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación Superior.  Departamento de Química. Facultad de Educación Media.

  • Sandra Rodés Reyes, Universidad de Granma

     Licenciado en Química. M. Sc. Profesor Auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación Superior.  Departamento de Química. Facultad de Educación Media. Universidad de Granma, Bayamo, Granma, Cuba.   

References

Álvarez, C.M. (1990). La escuela en la Vida. Didáctica. La Habana: Pueblo y Educación,
Blanco P. J. y Pereyra S. J. (2001). “Química Inorgánica. Enlace químico. Periodicidad química. Tomo 1”. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Danilov. M. A. (1980). Didáctica de la escuela media. La Habana. Libro para la Educación.
Gómez, M. (2002). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: ED. Mulata, SA.
Lenin, V. (1964). Obras completas. Moscú: Progreso.
Ministerio de Educación. (Noviembre 2004a). V Seminario Nacional para Educadores. En
epígrafe “Evaluación de la calidad de la educación”. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2004b) Programa 9no grado. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2004c).Orientaciones metodológicas de 9no grado. La Habana: Pueblo y Educación.
Miranda, J. y Mainegra, D. (s,f). El aprendizaje por niveles de desempeño en la educación pinareña: principios para su estudio. Disponible en http://www.revistamendive.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=article&id=50 8&Itemid=61
Ponjuan, A., Blanco, J., y Novoa, J. (1981) Química inorgánica. Tomo II. La Habana: Pueblo y Educación.
Skakin, M.N. (1978). Teorías de los niveles de asimilación. Disponible en https://es.scribd.com/document/282215413/Niveles-de-Asimilacion.
Vigotsky, L. S. (1988). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2021-11-04

How to Cite

Exercises to promote the teaching-learning process of salts in the nove grad (Revisión). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 171-183. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2838