Emotional influence manifests in higher Education Students when using kahhot in the teaching-learning process. (Review)

Authors

Keywords:

emotions; emotional education; learning; technology; platform

Abstract

The globalization of Information and Communication Technologies (ICT) shows enormous changing effects in the sociocultural and educational order, where institutions and teachers need to transform, change their work philosophy to assimilate and adapt to the transformations it generates. Changes in the participatory role of the teacher in the face of an educational model that transforms their mode of action and of relating to diversity, in a scenario where ICT does not reduce the figure of the teacher, it is strengthened as a mediator of the teaching-learning binomial, it confers greater meaning to it, it also ensures that students express an emotional stimulus in becoming aware of the new scenario they use to organize their learning. At the Catholic University of Santa María in Arequipa, a study is being promoted on the emotional influence manifested on students, during the teaching-learning process, through the use of technological tools, in particular the Kahoot platform, used in some subjects; From this perspective, a theoretical-practical assessment is carried out, research experience and a faculty with more than five years in the institution are used, results that are put to the consideration of the scientific community with access to this institutional setting as feedback of knowledge and obtain evaluations for its improvement.

References

Albornoz, M., & Alfaraz, C. (2016). Redes de conocimiento: construcción, dinámica y gestión. Argentina: Homo Sapiens Ediciones
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3). Recuperado de redalyc.uaemex.mx/pdf/274/27411927006.pdf- Consultada (12-10-20)
Bixio, C. (2005). Enseñar a aprender. Construir un espacio colectivo de enseñanza-aprendizaje. 7ª edición. San Fe, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Brunner, J. J. (2002). Educación: Escenarios de futuro. Nuevas tecnologías y sociedad de la transformación, documento nº6, OPREAL (Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe).
Casassus, J. (2006). La educación del ser emocional. (1a ed.). Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey, México: Ediciones Castillo.
De Lièvre, B., Temperman G., Cambier, J., Decamps, S., Depover, Ch. (2009). Analyse de l’influence des styles d’apprentissage sur les interactions dans les forums collaboratifs. Recuperado de w3.u-grenoble3.fr/.../epal2009-delievre-et-al.pdf
Dueñas, M. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación, XXI, (005) Recuperado de redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=70600505- Consultada (12/10/20)
Eraut, M. R. (1992). Tecnología Educativa: marcos conceptuales y desarrollo histórico, en, T. Husen y T. N. Postlethwaite, Enciclopedia Internacional de la Educación, 9, 5405-5417.
Fernández-Berrocal, P. y Ruiz, D. (2008). La inteligencia emocional en la Educación. Education & Psychology. Recuperado de orientacion.educa.aragon.es/admin/admin_1/file/.../A_contador.pdf- Consultada (12/10/20)
Furlong, M., Whipple, A., St. Jean, G., Simental, J., Soliz, A. y Punthuna, S. (2003). Multiple Contexts of School Engagement: Moving Toward a Unifying Framework for Educational Research and Practice. The California School Psychologist. Vol 8, pp. 99-113.
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona. España: Ediciones Paidós Ibérica, S. A.
Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Javier Vergara (Ed.). Santa Fe de Bogotá, Colombia.
Grasha, A. (2002). Teaching with style. A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning Styles. Recuperado de www.ilte.ius.edu/pdf/teaching_with_style.pdf -Consultado (19/09/2020).
Hattie J. (2009). Visibly learning from reports. The validity of score reports. Online Educational Research Journal, 1-15.
Martín, A. G. (2007). Integración curricular de las TIC y educación para los medios en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de educación, 45, 141-156.
Martínez, C. (2009). Consideraciones sobre inteligencia emocional. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.
Palomino L, R. (2009). El uso de las TIC’s en la enseñanza y aprendizaje de los estudios jurídicos, en J. Rodríguez-Arana Muñoz y R. Palomino Lozano, Enseñar Derecho en el Siglo XXI, Cizur Menor, Navarra: Thomson-Aranzadi.
Pérez Salazar, N. (2014). Influencia del uso de la plataforma EDUCAPLAY En el desarrollo de las capacidades de comprensión y producción de textos en el área de inglés en alumnos de 1er. año de secundaria de una institución educativa particular de Lima. (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú; Lima. Recuperada de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/5589/PEREZ_SALAZAR_NATALY_INFLUENCIA_LIMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, M. y Redondo, M. (2006). Procesos de valoración y emoción: características, desarrollo, clasificación y estado actual. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 9 (22). Recuperado dewww.infocop.es/view_article.asp?id=1181
Popescu, E. (2008). Dynamic adaptive hypermedia systems for e-learning. Doctorat Tis. Université de Craiova, Roumanie. Recuperado desde www.tel.archives-ouvertes.fr/docs/00/34/34/60/PDF/thesis_ElviraPopescu.pdf - Consultado (19/09/2020).
Puente, A. (2007). Cognición y Aprendizaje. Fundamentos Psicológicos. España: Editorial Pirámide.
Romero, I. C., & González, A. I. (2016). Integración curricular del perfil por competencias a partir de un ordenamiento transversal. Opción, 32(13), 411-434.
Salovey, P. y Mayer, J. (1990) Emotional Inteligence. Baywood Publishing Co. Inc. Recuperado de www.unh.edu/.../EI1990%20Emotional%20Intel...
Santrock. J. (2002). Psicología de la Educación. México: McGraw-Hill.
Therer, J. (1998). Styles d´enseignement, styles d´apprentissage et pédagogie différenciée en sciencies. Informations Pédagogiques, 40. Recuperado de www.restode.cfwb.be/download/infoped/info40a.pdf - Consultado (19/09/2020)

Published

2021-02-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Emotional influence manifests in higher Education Students when using kahhot in the teaching-learning process. (Review). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(1), 214-228. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2230