The understanding of the image and environmental education in schools in the rural environment. (Original)

Authors

Keywords:

understanding; images; environmental education; methodological activities

Abstract

The article summarizes the dialectical and systemic relationship that exists between the understanding of images and environmental education, which must be taken into account in the educational process of students in rural areas as a response to the new Primary School Model. The same objective is to develop methodological activities for the understanding of images from environmental education in rural students. As the main result was obtained with the application of the proposal, a development in the skills for understanding graphic images from environmental education, achieving a more communicative and reflective student. Among the main conclusions derived from the research process, it is considered that the activities are feasible, evidenced in the results achieved in both teachers and students.

Author Biographies

  • Taimir Sierra Rubio, Universidad Guantánamo. Cuba.

    Master en Ciencias. Instructor.

  • Maidarnis Leliebre Pérez, Universidad Guantánamo. Cuba.

    Master en Ciencias. Instructor.

  • Yudelmis Méndez Sans, Universidad Guantánamo. Cuba.

    Master en Ciencias. Instructor.

References

Barragán, A.P., Plazas, N.I., y Ramírez, G.A. (2016) La lectura de imágenes: una herramienta para el pensamiento crítico. La Habana. Educación y Ciencia.
Condori, M., y Mendez, I. (2014). Imágenes fijas y la creatividad en la producción de cuentos infantiles en niños y niñas del cuarto grado de la institución educativa nº 36003 Santa Ana- Huancabelica.(Tesis de Licenciado) Perú.
Contreras, M. O., y Arias, G. N., Ariosa, A., Reyes, M., Sánchez, R., y Olibera, B. (1991). Lectura Cuarto grado. La Habana: Pueblo y Educación.
Esparcía, J, & Noguera, J. (2001). Los espacios rurales en transición. Barcelona: Ed. Ariel
Fernández, R. & Martínez, A. & Bosque, R. (2018) El perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la educación primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. Varona no.67. Revista Científico Metodológica. Versión impresa ISSN 0864-196Xversión On-line ISSN 1992-8238. La Habana.
García, E. (1975). Lengua y Literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Jacobi, D. (1984). Figures et figurabilité de la science dans des revues de vulgarisation. Langages, (75),p.p23-42. https://www.jstor.org/stable.
Mañalich, R. (1990). Taller de la Palabra. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Martínez, A. (2010). La desertificación: el otro cambio climático. Revista Foresta 49, 46-51. Recuperado de… URL…
Montesdeoca, C.P. (2017). Lectura de imágenes en la comprensión lectora de los niños y niñas de 4 a5 años de edad del centro infantil “Cuidad de San Gabriel” D.M. Q. (Tesis de Licenciatura). Quito.
Parra, M. (1989). Español comunicativo. Universidad Nacional de Colombia. Editorial Norma. S.A. Colombia.
Peña. F. (1998). Los Clásicos y su didáctica. Ínsula, nº622: 25-26.
Pérez, A. &Fabá, M.B. & Martínez, M.A. (2018). La preparación del docente de la escuela primaria para la Educación Ambiental para el Desarrollo. Educación y Sociedad Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez .Cuba.
Roméu, A (1992). Aplicación del enfoque comunicativo: comprensión, análisis y construcción de textos. Ciudad Habana: IPLAC.
Roméu, A. (1991). Algunos problemas teóricos y metodológicos de la enseñanza de la lengua materna. Educación. LaHabana.No.70.
Vigostky, S.L. (s.f.). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas Tomo II. Recuperado de
Wikipedia http://www.taringa.net/perfil/vygotsky
Wikipedia Recuperado https://es.wikipedia.org/wiki/ Medio_rural

Published

2021-02-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

The understanding of the image and environmental education in schools in the rural environment. (Original). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(1), 155-167. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2209