The textual historical analysis in Elena Martha García Adlington’s work (Review)

Authors

Keywords:

analysis; historical; work; textual

Abstract

The scientific investigation is a process addressed to study and to know the reality, interpret, analyze it and make assessments, make arguments and derive new knowledge. This work is the result of the textual historical analysis which shows the remarkable work “Ventana Abierta a mi Vida” (Open window to my life) by the Trinitarian teacher Elena Martha Garcia Adlington (Nelly), in her you can appreciate the projection to society as a paradigm in the education in moral values and with a great emphasis in future and present day professional of pedagogical branches. The interest of highlighting her work comes from recognizing the wide possibility which has tol et know the situation of the Cuban school, teachers and society during the neocolonial period. When doing this study, it was known that she wrote few about the teaching and methodology, however, there was a Wide work in writing about the important of education when referring to the important of physical education for health, getting advanced to her times. This works also makes reference that she wrote different articles related to heroes and martyrs among them José Mendoza García (pepito) her only son murdered on November 1958 by the batistian army.

Author Biographies

  • Carmen Alicia Rodríguez Casanova, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus. Cuba

    Máster en Educación Superior. Profesor Auxiliar. Departamento de Educación Especial

  • Ciro Celiano Roca Romeo, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente. Editor de la Revista REUdG. Profesor del Departamento Editorial

  • Mailen Castellanos Martínez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Educación Superior. Profesora Auxiliar. Profesora del Departamento Editorial

References

Barthes, R. (1973). Mythologies. Ed. du Seuil, Paris.
Buenavilla. R. (2002). Pensamiento pedagógico de destacados educadores latinoamericanos. Maestría en Educación. ISP “E. J. Varona”. Ciudad de La Habana, Cuba.
Buenavilla, R. (1995). Historia de la Pedagogía en Cuba. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación,
Castro, F. (1975). Informe del Comité Central del PCC al 1er Congreso. La Habana.
Chávez, J. (1996). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Dijk, T. Compilador (2002). El discurso como estructura. Estudio sobre el discurso. Barcelona, España: Gedisa.
García, E (1977). Ventana Abierta a mi vida La Habana, Cuba: Dirección de propaganda del INDER.
García, A. (1985). Metodología de la Investigación Histórica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Guadarrama, P. (1985). Valoraciones sobre el pensamiento filosófico cubano y latinoamericano. La Habana, Cuba: Política.
Plasencia, A (1975). Lecturas Escogidas de Metodología. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales.
Rabanal, A., y Lara, F. (1997). Comentario de textos históricos. Madrid, España: Ediciones Cátedra.
Repilado, R. (1975). Dos Temas de Redacción, segunda edición aumentada y corregida. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2013). Didáctica de la lengua española y la literatura. Tomo #I. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Skortsov,L, V. (1977). El tiempo y la necesidad en la historia. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales.
Zanetti, O. (1985). Metodología de la Investigación Histórica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2021-01-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

The textual historical analysis in Elena Martha García Adlington’s work (Review). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(1), 107-118. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2167