Theoretic foundations for the professional pedagogic reaffirmation in the educational context of the Instructor of art (Review)

Authors

Keywords:

reaffirmation; orientation; instructor of art; epistemology

Abstract

The Cuban Education confronts new challenges because of the transformations in mail, with the educational policy of the country as to orientation and professional pedagogic reaffirmation of the graduate ones belonging to the different races as of the present moment. The professional pedagogic reaffirmation as part of the orientation of equal nature calls for a treatment a posteriori from his performance at the position to achieve a process of teaching in this individual learning that his students' education, that uplift the quality of the results with an adequate professional preparation from the contents taking into account the level of attained development favor. Some theoretic foundations for the professional pedagogic reaffirmation in the context of the pedagogic vocational guidance of the Instructor of art that the tracking favor to the graduate from the professional performance are proposed. With this it is managed to make perfect this process at the educational institutions for the sake of drawing alternatives and or strategies with a scientific pedagogic base that syntheses, historic logician and induction used themselves fact-finding methods like the one belonging to analysis in deduction, between other ones.

Author Biography

  • Raúl Enrique Tamayo Pizarro, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Profesor Auxiliar. Profesor de Español Literatura. Facultad Educación Media

References

Álvarez, S. (2010). La preparación para dirigir el trabajo cultural en las instituciones educativas en la formación inicial del licenciado en Instructor de arte. (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Azcuy, L. (2016). Reafirmación profesional pedagógica. EduSol, 16 (57), 155-170. Universidad de Guantánamo. Recuperado de http://www.monografias.com
Bell, Y., Daudinot, J. y Matos, Z. (2016). Metodología para el tratamiento de la reafirmación profesional en la especialidad Maestros Primarios. EduSol. 16 (57), 155-170. Universidad de Guantánamo, Cuba.
Cruz, Y., Pardo, M., Núñez, N., Cruz, M., Suárez, A. y Sánchez, G. (2016). Reafirmación vocacional en el proceso docente educativo en el segundo año de la carrera de Medicina. Revista Educación Médica Superior. 26 (3). Recuperado en http://www.scielo.sld.cu.
Fuentes, H. (2008). Concepción científica holística configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. Resumen de los resultados más significativos de Santiago de Cuba en los últimos 50 años. CITMA. Santiago de Cuba, Cuba.
García, Y., Colunga, S. y García, J. (2016). Acercamiento a los fundamentos epistémicos del proceso de formación profesional del profesor. Universidad de Camagüey, Cuba.
López, J. (2003). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. En Compendio de Pedagogía. García, G. (Comp). (2003). pp. 45-60. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Moreno, J.C. (2014). La motivación profesional en los estudiantes de técnico medio en Agronomía (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba.
Noguera, J. (2013). La motivación profesional pedagógica en estudiantes de las Escuelas de Instructores de arte (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba
Parra, I. (2002). Modelo didáctico para contribuir a la dirección del desarrollo de la competencia didáctica del profesional de la educación en formación inicial. (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona., La Habana, Cuba.
Pla, R. (2001). Modelo del profesional de la Educación basado en competencias para asumir las tendencias integradoras de la escuela contemporánea, curso pre reunión Pedagogía 2003. La Habana, Cuba.
Prado, O. (2010). Estrategia pedagógica para la reafirmación profesional en la Licenciatura en Cultura Física. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, Villa Clara, Cuba.
Vigotsky, L.S (1987): Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Published

2020-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Theoretic foundations for the professional pedagogic reaffirmation in the educational context of the Instructor of art (Review). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(1), 49-63. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2156