The job of software, a challenge in the process of teaching-learning (Review)
Keywords:
software; to register; economical facts; accounting; abilities.Abstract
As present Information Technologies and Communications, its effects and reach overcome the limit of the information and the communication because they make it possible to obtain, storing, processing, manipulating and distributing with a lot of rapidity the information, from this perspective the educational software enables achieving a quantitative and qualitative jump in the technical training of the students as from its utilization, for the development of abilities. Present it investigation confronts like problem, the insufficiencies that manifest in the professional abilities in the students of the Accounting and Finance Career. The objective that is pursued with this investigation is the elaboration of an educational software for the development of the professional ability To Register economical facts in the students of the Accounting and Finance Career. This software responds to the functional structure of the professional ability To Register economical facts, structured in 4 games: Cuban accounting, Pyramid of the Register economical facts, account Balance and Efecticaja (Cash), the students receive a grade for the answers that they obtain with the interaraction of the software. They utilized methods, of theoretic level, empiric during the development of investigation and mathematical statisticians. The application of the educational software reveals the effectiveness of the same in the pedagogic practice.
References
Abreu, R., y Soler, J. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
Aragón, A (2013). Vigencia y pertinencia de la educación técnica y profesional e importancia de la formación laboral para el mundo del trabajo. Conferencia Inaugural 1er Taller Nacional La Pedagogía Profesional y su Influencia en el desarrollo socioeconómico cubano, Pinar del Río, 22 y 23 de mayo 2013.
Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida. Didáctica / La Habana: Pueblo y Educación.
Bermúdez, R. M Y Pérez, L. M (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal, La Habana: Pueblo y Educación.
Colectivo de autores.﴾2001). Las Técnicas Didácticas en el Modelo Educativo del ITESM http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/inf- doc/tecnicas modelo.pdf
González, V. (1986).Teoría y Práctica de los Medios de Enseñanza/. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
González, L. A. (2011). Motivación Profesional Pedagógica, Berlín: Académica Española
López, E. (2007). Dinámica del proceso Enseñanza aprendizaje de la asignatura Contabilidad. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Márquez, A. (1995.). Habilidades: reflexiones y proposiciones para su evaluación. La Habana: Pueblo y Educación.
Menéndez, A., Bermúdez, R., y Pérez, L. (2014). La dirección del proceso de enseñanza aprendizaje formativo en la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
Mena, J. L. y Mena, J. A. (2012): Concepción didáctica para una enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas centrada en la integración de los contenidos, en la carrera de Agronomía, Pedagogía Universitaria, Vol. XVI, No.4.
Mena, J. A. (2011): La apropiación de contenidos profesionales: esencia del proceso de educación técnica y profesional continua del obrero, Mendive No.37 [Año 9/abril-jun/'11]
Ortiz, A. (2015). Metodología para la enseñanza problémica de la Contabilidad en la formación profesional. Revista Méthodos, 17.
Rajadell, M., Trullas, O., y Simo, P. (2014). Contabilidad para todos. Introducción al registro contable. España: OmniaScience