Professionalization of Statistics in Industrial Engineering (Original)

Authors

  • Olaida Marisela Polanco Pérez, M. Sc. Universidad de Granma

Keywords:

Professionalization; math problem; statistical models processes I

Abstract

A present problem is approached in the teaching process - learning of the Statistic that one manifests in the difficulties of the students to apply methods and technical that are experienced in the program from the matter to the solution of exercises and problems linked to the career, for what we converge to the elaboration of mathematical problems that which contributes to the understanding and the correct use of the language of the subject. The experience was put into practice with students of second year of the career Industrial Engineering. At the end of the same one the students achieved a notable it advances in the correct formulation and white of the elaborated problem, applying the studied statistical techniques properly. We consider you had vital importance in the future profession of these schoolboys, since the Statistic constitutes an analysis tool in its functions as Engineers and it will serve them as consultation for it. 

Author Biography

  • Olaida Marisela Polanco Pérez, M. Sc., Universidad de Granma

    Máster en Investigación Educativa

    Asistente

References

Borasi, R. (1986). On the nature of problems. Educational Studies of mathematics. (En soporte electronic).
Cansado, E. (1970). Estadística General. Ediciones Revolucionarias.
Castellanos, D. y otros (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Castellanos, D. y Grueiro, I. (2004). Enseñanza y estrategias de aprendizaje: los caminos del aprendizaje autorregulado. (En soporte electrónico).
Cruz, M. (2002). Estrategia Meta cognitiva en la formulación de problemas para la enseñanza de la Matemática. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.
Cruz, M. y Álvarez, S. (2002). La formulación de problemas para la enseñanza de la Matemática. (En soporte electrónico).
Diéguez, R., y otros (2006). Aplicación del enfoque holístico al estudio del proceso de solución de problemas matemáticos contextualizados en la matemática básica para la carrera de agronomía. En Revista Iberoamericana de Educación SA. Enciclopedia Microsoft Encarta
Freud, J.E. (1977). Estadística Elemental Moderna. La Habana. Pueblo y Educación..
Friedman, M. (1979). Metodología para enseñar a los estudiantes del nivel superior a resolver problemas de matemática. Moscú: Ed. Prasvischénie.
Fuentes, I., y Montenegro, E. I. (2010). Procedimiento para el diagnóstico del nivel de desarrollo alcanzado por los estudiantes en la formulación de problemas que se resuelven con modelos matemáticos. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Vol. 2, Nº 22.
Galano, M. (2009). Estrategia para elaborar problemas que favorezcan un aprendizaje desarrollador en séptimo grado. Tesis en opción al título académico de máster en ciencias de la educación. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Bayamo.
González, O. (1986). Experimentación Forestal. Ministerio de Educación. La Habana.
Gmurman, V.E. (1985).Problemas sobre la teoría de las probabilidades y Estadística Matemática.Ed.Mir. Moscú.
Labarrere, A. (1980). Sobre la formulación de problemas matemáticos por los escolares. Revista Educación. Año X. No 36. La Habana.
Spiegel, M, R. (1977).Teoría y Problemas de Estadística. Ciudad de la Habana. Pueblo y Educación.

Published

2020-02-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Professionalization of Statistics in Industrial Engineering (Original). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 276-286. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1431

Most read articles by the same author(s)