Specialization vs interdisciplinary a bringing near from the focusing dialectic materialist (Review)

Authors

  • Erol Salazar Montero Universidad de Granma
  • Julio Quesada Izquierdo Universidad de Granma
  • Rafael García Sánchez Universidad de Granma

Keywords:

interdisciplinarity, essential relation, tendencies, knowledge

Abstract

The interdisciplinary and the specialization are approaches that if they exclude themselves they also are combined. It´s interrelation assumed and utilized correctly is the base to build a conscious objective and pertinent didactic treatment of the knowledge at the service of real existence of the objects, processes, and phenomenon in the natural world. Howrver, not a lot of professors pay attention at the time of building a new knowledge. The present article has a great importance for the conception of the didactic treatment of the particular knowledge because of it analyzes the elements from the thong that prove the didactic character in the relationship that objectively are showmen among the speculation and the interdisciplinarity as well as the necessity of it´s observance in the process of building an integrated learning thought which constitutes it´s objective. This work represents a partial result in studies of the master´s degree.                                                                                                                                                                                                         

References

Álvarez, M. (2004). Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Interdisciplinariedad. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Antiserl, D. (1972). Il fondamenti epistemologi del lavoro interdisciplinare. Roma. I
Arana, J. (2001). ¿Es posible la interdisciplinariedad? Teoría y práctica. Pensamiento complejo.com. Extraído el 17 de mayo 2019 desde http. // www. pensamiento complejo. com. ar/docs/compplejidad aaw \\ htm.
Artigas, M. (2001). Mi visión de la interdisciplinariedad. Extraído el 13 de junio de 2019 desde http. //www.unav.es/gep/mivisioninter. \\ htm.
Educación (97, Abril-Junio 1999). Sí a la Interdisciplinariedad. La Habana Cuba. pp. 10 – 14: Álvarez, M.
Engels, F. (1978). La dialéctica de y los métodos científicos generales de investigación. La Habana. Ciencias Sociales.
Lenin, V. I. (1982). Cuadernos filosóficos. La Habana. Editora Política.
Ludin Y Rosental. Diccionario filosófico (1980).
León, J. y Valdés Rojas, M. (2002). Interdisciplinariedad: Pasado y Presente en Escuela Cubana. (en soporte electrónico).
Mañalich, R. Interdisciplinariedad y Didáctica. (1998 mayo-agosto). Educación para el siglo XXI. (49). pp 5-11.
Perera, F. (1999). Interdisciplinariedad y Currículum. Material Científico. La Habana: ISPEJV. (en soporte electrónico).

Published

2019-11-26

How to Cite

Specialization vs interdisciplinary a bringing near from the focusing dialectic materialist (Review). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(4), 188-198. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1136