Didactic model of the integration of the system of knowledge for the class in the multigrade group (Review)

Authors

  • Ciro Celiano Roca Romeo Universidad de Granma
  • Mailen Castellanos Martínez Universidad de Oriente

Keywords:

didactic model; integrative dynamics; curricular multigrade

Abstract

The objective of the article is the theoretical analysis of the elaboration of a didactic model of the curricular multigrade integrative dynamics for the teaching-learning process in the multigrade classroom of the rural sector, and its foundation like process that elevates the preparation of the subjects and the teacher of the multigrade classroom not used before in the rural sector by the educational community in the rural areas of the Granma's province. The model is introduced in the Program and Methodological Orientations of the Didactic subject of the work in the multigrade classroom for the pregrado of the career of Degree in Primary Education of the University of Granma and the postgraduate degree to the professionals that work in the rural areas of the plain and the mountain that it allows to favor the educational and social relevancy for this teaching.

Author Biographies

  • Ciro Celiano Roca Romeo, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

  • Mailen Castellanos Martínez, Universidad de Oriente

    Profesora Auxiliar

References

1. Angulo, L. (2004). El aula multigrado: espacio para la construcción de aprendizajes. Congreso Internacional de Investigación Educativa IIMEC-INIE 25 años en Pro de la Educación.
2. Azmor Mengües, P. (1995). Escuelas rurales y profesores rurales, en Revista Española de Pedagogía. (Madrid) Enero – abril, p. 43.
3. Bello, M. (2006). Programa de Capacitación de Maestros de Zonas Rurales. Documento de Trabajo del Centro Andino de Excelencia para la capacitación de Maestros. Disponible en http://www.centroandino.org/centroandino/componentes/capac/rural.pdf.Consultado 18 de diciembre]
4. Borrego, S. (1989). El maestro rural, en Revista Edúcate, (Cali) no. 7, p. 18.
5. Cuba. MINED. (1965). La Educación Primaria en las Montañas. La Habana: Editora Pedagógica.
6. Cuba. MINED. (2000). Papel del maestro de la montaña y quehacer socioeducativo. Curso Escolar 1999 - 2000. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
7. Cuba. MINED. (2007). La gestión educativa: un reto para el desarrollo institucional. Artículo. Disponible en Disponible en http://www.epuip123.net/equip1/excell/esp/docs/.pdf. [Consulta: 19 de febrero].
8. Chávez, J. y otros (2001). Enseñar aprender en aulas de grados múltiples. La Habana, I.P.L.A.C.

Published

2019-10-29

How to Cite

Didactic model of the integration of the system of knowledge for the class in the multigrade group (Review). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(4), 103-117. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1072

Most read articles by the same author(s)