Learning guide with a projection towards sustainable development: challenge for university major groups. (Original)

Authors

Keywords:

education for sustainable development; quality education; learning guide; sustainable learning

Abstract

Universities, as entities that respond to the needs of society, require that, in their major groups, from the processes they direct, new paths be sought that contribute to the training of people committed to the sustainability of the planet so that in the future can make decisions in different areas, in an ethical and supportive way, finding means for a sustainable life. The purpose of the work is to disseminate the didactic - methodological recommendations taken into account in the preparation of the learning guides for the subjects in the Bachelor of Education. Mathematics major from Universidad de Oriente, for the self-management of  knowledge by students, which contributed to the development of necessary professional skills, never enough, to face the challenges of the present and the future, being necessary to live in society and contribute, as professionals, to its sustainability. This scientific result is the result of a scientific - methodological study carried out by the group of teachers of the aforementioned major, contributed to their better preparation for the projection of the teaching - learning process, with an eye on goal four of the 2030 Agenda "Guarantee an inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”, as well as obtain better results in the orientation of students so that they could manage their learning, based on knowing: what to do, how to do and what tools to use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Augusto Acosta Santana, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Máster en Investigación Educativa. Prof. Auxiliar.

  • Leticia Guillot Mustelier, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Denis Borrás Pérez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Prof. Auxiliar.

References

Aguilar, R. M. (2004). La Guía Didáctica, un material educativo para promover el aprendizaje autónomo. Evaluación y mejoramiento de su calidad en la modalidad abierta y a distancia de la UTPL. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7(1-2), 179-192. Recuperado el 22 de Marzo de 2021, de RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia: https://doi.org/10.5944/ried.7.1-2.1082
Aznar, P, y Ull, M. A (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de la Universidad. Revista de Educación. Nº extra 1, pp 219-237. Disponible en http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2009/re2009_10.pdf
Centro para el Aprendizaje, la Enseñanza y la Evaluación. (2021). Guía de Aprendizaje. Recuperado el 23 de Marzo de 2021, de Sitio de la Pontificia Universidad Javeriana: https://www.javeriana.edu.co/profesores/wp-content/uploads/2021/01/M4.1_Guia-de-aprendizaje.pdf
Dirección General de Docencia. (2014). Orientaciones para la Renovación Curricular. Etapa 5. Elaboración de Guías de Aprendizaje. Recuperado el 22 de Marzo de 2021, de CeDID. Universidad Católica de Temuco: http://www.cedid.uct.cl/img/info8/renov_curric_5_20(1)_3_20140830164216.pdf
Educativo, C. d. (s.f.). ¿Qué es una Guía de Aprendizaje? Recuperado el 30 de Marzo de 2021, de ITESO: http://recursosprofesores.iteso.mx/ge-punto-de-partida/
Espejo, M. E., & Hernández, P. M. (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible, ¿un reto para la educación? En Observatorio Instituto para el Futuro de la Educación. Tecnológico de Monterrey. Disponible en https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/objetivos-de-desarrollo-sostenible-reto-educacion-agenda2030
García, L. (2009). La Guía Didáctica. Boletín Electrónico de Noticias de la Educación a Distancia. Recuperado el 23 de Mayo de 2021, de https://www2.uned.es/catedraunesco-ead/editorial/p7-2-2009.pdf
García, L., y Martínez, C. (1997). Unidades didácticas y Guías didácticas en la UNED. Orientaciones para su elaboración. Madrid: UNED. Recuperado el 12 de Junio de 2021
García, I., y de la Cruz , G. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. EduMeCentro. Revista Médica del Centro, 6(3), 162-175. Recuperado el 22 de Marzo de 2021, de EduMeCentro. Revista Médica del Centro: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?DARTICULO=53814
López, M. A., & Crisol, E. (2012). Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Revista de Investigación Educativa (15), 9-31. Recuperado el 25 de Mayo de 2021
Martínez, C. (2000). Elaboración de Materiales Didácticos Escritos para la Educación a Distancia. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología, 5(1), 33-50. Recuperado el 29 de Mayo de 2021, de https://www.researchgate.net/publication/233867710_Elaboracion_de_materiales_didacticos_escritos_para_la_educacion_a_distancia
Mateo, L. G. (2013). La guía didáctica: práctica de base en el proceso de enseñanza-aprendizaje y en la gestión del conocimiento. Revista Apertura, 5(1), 1-13. Recuperado el 22 de Abril de 2021, de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/article/view/366/306
Naciones Unidas - CEPAL (2021), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Centro de Información y Documentación del MARN. Ministerio de Medio Ambiente de El Salvador. Disponible en https://cidoc.marn.gob.sv/documentos/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-una-oportunidad-para-america-latina-y-el-caribe/
Palencia, A. M., y Hernández, K. (2020). Tres claves para la elaboración de una guía de aprendizaje. Recuperado el 15 de Mayo de 2021, de AIKËN: https://www.aiken.co/articulos/tres-claves-para-la-elaboracion-de-una-guia-de-aprendizaje/
Pino, R. E., & Urías, G. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia? Revista Scientific, 5(18), 371-392. Recuperado el 26 de Mayo de 2021, de https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392
Roldán, O. (2003). Guía para la elaboración de un programa de estudio en educación a distancia. Artículo, UNAM, México. Recuperado el 20 de Abril de 2021, de https://www.unamenlinea.unam.mx/recurso/82704-guia-para-la-elaboracion-de-un-programa-de-estudio-en-educacion-a-distancia
UNESCO (2021a). Educación para el Desarrollo Sostenible. Disponible en https://es.unesco.org/themes/educacion-desarrollo-sostenible
UNESCO (2021b). Educación para el Desarrollo Sostenible en Cuba y República Dominicana. Disponible en https://es.unesco.org/news/educacion-desarrollo-sostenible-cuba-y-republica-dominicana

Published

2022-04-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Learning guide with a projection towards sustainable development: challenge for university major groups. (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(3), 111-135. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3407