Didactic treatment to the humoristic resource in the content about the independent wars in the History of Cuba (Review)

Authors

  • Manuel Naranjo Suárez Universidad de Granma

Keywords:

humorous resource; didactic treatment; knowledge; wars for independence in cuba

Abstract

Our struggle for independence from 1868-1898, has numerous pages of heroism turned into shield and sword of our nation. Nevertheless, the imperialist powers want to erase that history. This means that the teacher has to help himself with numerous resources to make the content more comprehensible and attractive when imparting it and in this way raise the quality of the students' knowledge. As a result of the factual diagnosis, there is still insufficient knowledge of the students about the peculiarities of the Cuban independence process in the 19th century. Because of the importance of this area of ​​historical knowledge in the integral formation of teachers in training, the following work is developed, which aims to reflect on the didactic treatment of the humorous resource in the content referring to the wars of independence of the discipline History of Cuba, to favor the knowledge of the homeland history in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Conde, C. ((2015): ¿Qué es un recurso didáctico? Bilbao. España. Artículo en soporte digital.
Diccionario Enciclopédico Grijalbo (1998): España: Mondario. S.A.
Diccionario de la Real Academia Española (2001). España: Espasa. Colpe, S.A.
Diccionario Enciclopédico U.T.E.H.A (1951): Tomo VI. México: La Carpeta, SA.
García Villalón, A. (2013): Un humor inteligente para la inteligencia del público. Granma, 22 de noviembre de 2013.
Guitar, M. (2011): Las ventajas de utilizar el humor en la educación. Universidad Nacional de Cuyo. Argentina. Disponible en http://noticias.universia.edu.uy/ciencia-nntt/noticia/2010/01/154914/ventajas-utilizar-humor-educacion.html
Izquierdo Canosa, R. (1997): La Reconcentración 1896- 1897. La Habana: Verde Olivo.
Mañach Robato, J. (2010): Indagación del choteo. Revista Calibán. Octubre 2010-marzo 2011: 100-118 (En soporte digital).
Mattos, l. A. (1963): Compendio de Didáctica General. Buenos Aires. Kapelusz.
Naranjo Suárez, M, J. (2015): El humor gráfico como mediador didáctico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Economía Política. CD- ROM. ISBN 978-959-16-2967-8. Editado en virtud del II Evento Nacional sobre el pensamiento de los clásicos del Marxismo Leninismo y su enseñanza. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Ó Kelly, J. (2001): La tierra del mambí. La Habana: Ciencias sociales,
Sarmiento Ramírez, I. (2008): El Ingenio del Mambí. Tomo I. Santiago de Cuba. Ediciones Oriente.
Torres Cuevas, E. (2018): La Patria lo contempla orgullosa, en Granma del 16 de febrero de 2018.
Zumbado, H. (2015): Vida y milagros del DDT. Granma, 30 de julio de 2015.

Published

2019-09-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Didactic treatment to the humoristic resource in the content about the independent wars in the History of Cuba (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3), 218-230. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/944