Results of the projet “Family psychopedagogical counseling on early education” developed at Metropolitana University from Ecuador (Review)

Authors

  • Ignacio García Álvarez Universidad Metropolitana del Ecuador
  • Raisa Emilia Bernal Cerza Universidad Metropolitana del Ecuador
  • Azucena Monserrate Macías Merizalde Universidad Metropolitana del Ecuador

Keywords:

early education; family psychopedagogical guidance; comprehensive diagnosis; chachi indigenous community

Abstract

Associated to the program "Empowerment for the formal and non-formal inclusive education in educational centers and communities of the region", at Metropolitan University of Ecuador, in the career of Early Education, it is developed the project of engagement, “family psychopedagogical counseling on Education”. The main goal of the project is to improve the conceptions and pedagogical work on formal and non-formal inclusive education in selected Primary Education Centers, with the participation of teachers and students of the career.The project's actions are focused on the Early Education Centers of the Parish of Nayón, with particular attention to the families of the Chachi indigenous community, whose living conditions are not favorable and children under the age of five do not attend the educational centers. In this sense, actions have been developed, among which the comprehensive diagnosis of the community stands out in order to establish needs and potentialities in order to elaborate educational actions for the improvement of formal and non-formal inclusive education. The partial results of the studies carried out are shown in this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, A. (1997). Introducción a la sociología de la educación. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana.
CONAGOPARE (2017). Convenio de la Universidad Metropolitana con el Consejo Nacional de Gobiernos Autónomos Descentralizados de Pichincha. Quito, Ecuador.
CONAGOPARE (2017). Rendición de cuentas del Gobierno Autónomo Descentralizado de Nayón. Quito, Ecuador.
INEC (2010). Estudios poblacionales. Recuperado el 20 de noviembre de 2018 de: www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Libros/.../documentofinal1.pdf
Mori, M.P. (2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. Recuperado el 30 de noviembre de 2018 de: http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v14n14/a10v14n14.pdf
ONU (2014). Objetivos de desarrollo del milenio. Recuperadoel 20 de octubre de 2018 de: www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/2015/mdg_2015_s_summary_web.pdf
GADRN (2015). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la Parroquia Nayón (2015-2025). Recuperado el 5 de noviembre de 2018 de: http://www.nayon.gob.ec/images/stories/2016/rendicion_cuentas2015/pdot_2015_2025.pdf
Pascual, B. (2007). La evaluación de la intervención comunitaria: un marco para la reflexión. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, núm. 14. Recuperado el 5 de octubre de 2018 de: http://www.redalyc.org/pdf/1350/135012681010.pdf
SENPLADES (2017). Plan Nacional de Desarrollo “Toda una Vida” (2017-2021). Quito, Ecuador. Recuperado el 2 de diciembre de 2018 de:
https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf
UMET (2015). Proyecto de vinculación Mejoramiento de la calidad de la educación inclusiva formal y no formal. Recuperado el 14 de octubre de 2018 de: http://www.umet.edu.ec/proyectos-de-vinculacion-con-la-sociedad/
Vigotsky, L. (1989). Obras completas. Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2019-09-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Results of the projet “Family psychopedagogical counseling on early education” developed at Metropolitana University from Ecuador (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3), 203-217. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/943