Preschool inclussion from the approach of cultural diversity (Original)
Keywords:
inclusion; cultural diversity; preschool educationAbstract
All children without distinction of class must receive a quality education and warmth, as it is in the first years of life where their personality is cemented. Promoting the development of values in children makes a holistic education consolidate. The present investigation was carried out in the Intercultural Education Unit Mushuck Yachay, where the aim was to analyze the level of knowledge that teachers have in relation to inclusion and cultural diversity. The work has a quantitative approach, was taken as a sample to ten teachers of preschool education. In order to obtain the required information and subsequently represent its analysis, the structured multiple-choice survey and the interview were applied as a tool, where once the data had been processed, the possibility and reality of the teachers' work could be determined in the process studied. The work carried out made it possible to make known to the teachers of the school the apprehension of the allusive knowledge to the inclusion and cultural diversity and its relevance to work with the children from an early age, where the practice of the values that lead them to be active members for the recognition of school inclusion.
Downloads
References
Aguilera, A. & Quezada, S. (2017). La convivencia escolar como condición básica para la enseñanza y el aprendizaje en preescolar. Ponencia presentada en el XIV Congreso de Investigación educativa. San Luis Potosí. Recuperado el 30 de noviembre de 2018 de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2471.pdf
Arias, F. (2010). El Proyecto de Investigación. Quinta edición. Breton Luciano, (2003). Estado, etnicidad y movimientos sociales en América Latina: Ecuador en crisis. Barcelona. Editorial ICARIA.
Constitución de la República del Ecuador. (2018). Artículo 340. Registro Oficial No. 449 del 20 de octubre del 2008. Recueperado el 26 de noviembre de 2018 de https://www.oas.org/juridico/mla/sp/ecu/sp_ecu-int-text-const.pdf
Gil, D. (2010). La diversidad cultural en la educación inicial y el referente curricular. Recuperado el 21 de noviembre de 2018 de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/2379/1/tps674.pdf
Gil Martínez, R (2011). Educación para la convivencia: diálogo, comunicación interpersonal y tolerancia. Editorial Región de Murcia. 1º Edición. ISSN 978-84-694-9993-1
Sacristán, J. (2011). Diseño, desarrollo e innovación del currículo. ISSN 978-7112-649-8 Ediciones MORATA S.L.
Ley Orgánica de Educación Intercultural (2015). Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa Ministerio de Educación. Recuperado el 20 de noviembre de 2018 de http://www.lexis.com.ec/wp-content/uploads/2018/07/LI-LEY-ORGANICA-DE-EDUCACION-INTERCULTURAL.pdf
MINEDUC. (2018). Modelo de escuela inclusiva. Recuperado el 10 de noviembre de 2018 de https://www.google.com/search?biw=1366&bih=657&ei=7TwRXfPjDoqd5wLD8IbYDg&q=modelo+de+educaci%C3%B3n+inclusiva+en+ecuador&oq=modelo+de+escuela+inclusiva+ec&gs_l=psy-ab.1.0.0i22i30.2820.4182..5454...0.0..0.210.488.0j2j1......0....1..gws-wiz.......0i71j0.0kBVTcCs23w
UNESCO (2001). Declaración universal sobre la Diversidad Cultural. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
UNESCO (2008). La diversidad cultural en la Educación. Recuperado el 14 noviembre de 2018, de http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=1251:la-diversidad-cultural-es-un-factor-esencial-de-la-educacionparatodos&catid=100&Itemid=449&lang=es