The sociocultural contextualization of the citizen formation for a human suitable local development (Original)
Keywords:
citizen formation; sociocultural contextualization; human local developmentAbstract
In the current context, the citizen formation is a process that forms part of the socialization of the individuals whose purpose is the education in social values, as the responsibility and the participation, that cooperate in the development of solidary conducts, based on a full identification with the community and the respect to the living together. In this purpose, it is called to collaborate all institutes and organizations with educational functions of the community. which marks the need to think over again in new variants that include the sociocultural contextualization of the citizen formation in the students of the pedagogic major for a human local suitable development, by making good use of the potentialities it offers the civic education, as part of the citizen formation, as well as the pedagogic premeditation it finds one's bearings to the conscious development in debt to the formation of values, the patriotic and political-ideological preparation, as well as the economic and juridical conscience that is required in the current conditions for those who travels the world, and in a specific way our country, which must be expressed in the manners of the Cuban citizen, by keeping in mind them must and straight possessed in each historical moment – make concrete. It based on the documentary analysis, and application of interview and serves to socializers agents. With the resultant products, foments the social projection directed to fortify the identitary potentialities in the different contexts.
Downloads
References
Cásavola, H. y otros. (1983, diciembre). El rol constructivo de los errores en la adquisición de los conocimientos. Revista Cuadernos de Pedagogía, (108). Madrid: Editorial Praxis. Castellanos Simón, D. y Grueiro Cruz, I. (1999). Enseñanza y estrategias de aprendizaje: los caminos del aprendizaje autorregulado. La Habana: IPLAC. (en soporte electrónico)
Colunga Santos, S. y García Ruiz, J. (s. a.). Algunas variantes de concreción de los modelos teóricos: las estrategias, las metodologías y los programas de intervención educativa.
Colectivo de Autores. (1999). Educación Cívica 5to grado, Libro de texto. La Habana: Pueblo y Educación.
Colectivo de autores. (2004). Libro de texto de Educación Cívica de 9no grado. La Habana: Pueblo y Educación.
Colectivo de Autores. (2009). Programa de Educación Cívica. Secundaria Básica. La Habana: Pueblo y Educación.
Constitución de la República de Cuba. (1976). La Habana: Editora Política.
Código de la familia. (1975). Publicación de legislaciones. Volumen VI. Edición de bolsillo
Universidad de Camagüey el instituto Superior Pedagógico “José Martí” de Camagüey. (en soporte electrónico).
Engels, F. (2010). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. En Obras escogidas Tomo único. La Habana: Ciencias Sociales.
González Vázquez, M. (2008). La formación de la identidad cultural en los escolares del segundo ciclo de la enseñanza primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.
Lezcano Pérez, J. (2010). La Educación Ciudadana una tarea de todos. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (l975). Cartas a María Mantilla. O: C Tomo 20. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Núñez Aragón, E., Castro, P. L., Rodríguez Portieles, R. y otros. (2010). Saber comportarse. La Habana: Pueblo y Educación.
Peral Collado, D. (l980). Derecho de Familia. La Habana: Pueblo y Educación
Ruiz Iglesias, M. (2001). La competencia investigadora. Entrevista sobre tutoría a investigaciones educativas. México: Editorial Independiente
Sáez Palmero, A. (2001). Educación Ciudadana. En soporte digital
Sierra Salcedo, R. A. (2002). Modelación y estrategia: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación
Sierra Salcedo, R. A. (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana: Pueblo y Educación
Sierra Socorro. J. Comp. (2010). Selección de Lecturas para maestros. Educación Cívica. La Habana: Pueblo y Educación.
Sierra Socorro. J. (2010). Yo ciudadano. Soporte digital.

































