Teaching innovation based on the employment of virtual learning objects of spanish language (Original)

Authors

  • Idania Hernández Domínguez Universidad de Holguín
  • Ronal Tamayo Cuenca Universidad de Holguín
  • Annys Dayamí Mora Hernández Universidad de Holguín

Keywords:

Virtual Learning Objects (OVA); didactic mediators; teaching innovation

Abstract

Higher education has the responsibility to train a professional with satisfactory preparation to address social problems. The mastery of their mother tongue is part of that preparation; however, a large majority of students who enter this teaching, show insufficient development of communication skills, mainly those related to the construction of oral and written texts. This requires a deepening of the actions that are being developed and a willingness to innovate on the part of the professors, which marks the difference by the use of new teaching methods and means, in correspondence with the current scientific-technical advances. The present article aims at socializing the results of the introduction of Virtual Objects in the teaching-learning process of Spanish Language. We worked with a sample of first year students, belonging to the population that receives Plan E, in the Sociocultural Management for the Development Major, of the University of Holguin. This experience has had favorable results in professional training, since computer tools are used to treat the content of the subject in a new way and interrelated with the processes of sociocultural management. These experiences are the starting point in the implementation of a didactic strategy, based on a didactic concept that provides teachers of mother tongue, fundamentally of higher education, methodological resources to enhance the use of Virtual Learning Objects, with an integrating vision of the content and the way of professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buitrón, M. (2004). Consideraciones para el diseño de interfaces gráficas de usuario en ambientes virtuales educativos. Tesis para optar por el grado de Master en Diseño. Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). México.

Coloma, O. (2008). Concepción didáctica para la utilización del software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tesis doctoral. Instituto Pedagógico “José de la luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Graddol, D. (2006). English next. United Kingdom: The United Company. Recuperado de: http://vigdis.hi.is/sites/vigdis.hi.is/files/images/einangrun_enskumaelandi_folks.pdf

Gros, B. y Lara, P. (2009): Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la universitat oberta de catalunya. Revista Iberoamericana de Educación. N.º 49 (2009), pp. 223-245

Echeverría, M. (2012): Aplicaciones computacionales para la enseñanza-aprendizaje del español como lengua materna. Recuperado de: http://www2.udec.cl/avirtual/lap/docts/Max3.pdf

Juan, O (2009): web 2.0, comunicación y material didáctico digital para el aprendizaje del español: el aula virtual de español del instituto cervantes y su actualización. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rla/v47n2/ART_02.pdf

Lombillo, I. (2008). Propuesta de estrategia metodológica para potenciar el uso de los medios de enseñanza tradicionales y las TIC en las SUM de Cultura Física de La Habana (Tesis doctoral). Ciudad de la Habana, Cuba.

Lozano, S. (2014). Prácticas innovadoras de enseñanza con mediación TIC que generan ambientes creativos de aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 43, 147-160. Recuperado de:

http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/557/1103

Mañalich, R., Roméu, A., Viñalet, R. y García, E. (1980). Metodología de la enseñanza de la literatura. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Roméu, A. (2005). Propuesta didáctica basada en el enfoque cognitivo comunicativo y sociocultural para la enseñanza del discurso como objeto completo. Varona. No. 40 enero-junio. La Habana, Cuba: ISPEJV.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). [artículo en línea]. UOC. Vol. 1, nº 1. Recuperado 15/9/2018 http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

Salinas, J. (2009). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Recuperado de: https://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf

Silveira, E. (2014): Los detectives lectores: literacidad crítica y género policial. Actividad didáctica basada en objetos de enseñanza ubicados en la Web (ODE).

Tamayo, R. (2015). Objetos Virtuales de Aprendizaje de Física Moderna para la carrera de Ingeniería Mecánica. (Tesis presentada en opción al grado de Doctor en Ciencias Informáticas. Universidad de Holguín.

Published

2018-12-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Teaching innovation based on the employment of virtual learning objects of spanish language (Original). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(5), 50-64. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/604