Post-pandemic effect of COVID-19 lockdown on the academic performance of multigrade schools students (Original)

Authors

Keywords:

COVID-19; academic performance; multi-grade school; lockdown; post-pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic disrupted in-person classes and left a persistent, silent mark on the learning of thousands of students. More than five years after that lockdown, its effects remain, especially in vulnerable contexts such as rural multigrade schools where technological deficiencies limited connectivity, and a lack of resources exacerbated pre-existing inequalities. Consequently, this article aims to determine the post-pandemic impact of the COVID-19 lockdown on the academic performance of students in a multigrade school. A combined methodological approach was used, employing document review, a Pedagogical Test, interviews to teachers, and focus groups with parents. The results show that the COVID-19 lockdown intensified structural inequalities, impacting the continuity of basic learning. However, data triangulation revealed that learning gaps persist for some students, stemming from limited connectivity, insufficient family support, and the lack of sustained institutional strategies during and after the lockdown. Furthermore, socio-emotional repercussions that affected students' motivation and adaptation to the return to in-person learning were identified. In response to this problem, a holistic plan for leveling and providing pedagogical, familiar, technological, and socio-emotional support is proposed. This plan constitutes a viable strategy for reducing educational inequalities and strengthening learning in multi-grade contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jurlendy Lucia Merchan Bone, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ), Quevedo, Los Ríos, Ecuador

    Estudiante de la carrera de Educación Básica

  • Yisell Vigoa Escobedo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Licenciada en Educación. Doctora en ciencia de la educación. Docente

References

Alejo, S. J., Ruiz, G. M., & Baeza, P. (2025). Nuevos caminos y viejos problemas: La educación básica en vilo en postpandemia. Editorial Fontamara SA de CV.

Cantón, D. W. (2024). Más allá de los números: Estrategias didácticas para la enseñanza de las Matemáticas. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9540769

Duicela, S. D. (2024). Lenguaje y Desarrollo cognitivo en los estudiantes de educación básica media [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/14389

Gálvez, M. C. (Ed.). (2021). Estrategias de adaptación metodológica y tecnológica ante la pandemia del COVID-19 en la universidad. https://www.torrossa.com/it/resources/an/5109919

Herrera, L. F. (2024). Conexión entre educación por competencias y motivación. Competencias para cooperar, no para competir. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/items/eb394d84-4e66-4318-8357-d92d9eb80726

Herrera, M., Cochancela, G., Loaiza, K., Arias, M., Mansutti, A., & Estrada, A. (2024). En busca de la equidad: la calidad educativa de las escuelas unidocentes, bidocentes y multigrado en Ecuador. Boletín ObservaUNAE, 1-50. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/observaUNAE/article/view/1024

Linares, S. L. (2020). Ser docente y directivo: Duplicidad de funciones en la escuela multigrado. http://rixplora.upn.mx/jspui/handle/RIUPN/186034

Marroquin, A. A. (2024). Abordamiento psicopedagógico y retos del sistema educativo originado por la pandemia COVID-19 en el Instituto Normal Central para Señoritas Belén. http://www.repositorio.usac.edu.gt/20918/

Medina, J. (2020). Pandemia por SARS-CoV-2 (COVID-19): Entre la incertidumbre y la fortaleza. Revista Médica del Uruguay, 36(2), 6-11. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-03902020000200006&script=sci_arttext

Mendizábal, W. J., Huanca, J. O., Huanca, R. E., & Quispe, I. L. (2023). Investigación cualitativa y mixta en derecho. Tipologıa y la aplicación del metaanálisis cualitativo. Revista de Climatología, 23, 256-269. https://rclimatol.eu/wp-content/uploads/2023/05/ArticuloCS23walterr.pdf

Miranda, L., Felipe, C., & Vargas, L. (2022). Materiales y recursos educativos en escuelas rurales multigrado: Un estudio sobre percepciones de docentes y funcionarios en el contexto de la pandemia. http://repositorio.grade.org.pe/handle/20.500.12820/699

Obando, A. (2025). El docente frente al escenario rural multigrado: En relación con sus percepciones, prácticas pedagógicas y su formación académica. Un estudio realizado en varios municipios de Cundinamarca. Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/21242

Ordoñez, E., & Ortega, Y. (2019). Incidencia de la competencia comunicativa desde la comprensión lectora en el rendimiento académico en estudiantes de undécimo grado. Universidad de la Costa. https://core.ac.uk/download/pdf/222791361.pdf

Pérez, C. P. (2020). Guía de apoyo al aprendizaje de niños/as y adolescentes durante el confinamiento en el hogar. Universidad de Concepción. Chile: Unidad de Apoyo Psicosocial, 3-19. https://diaadia.udec.cl/wp-content/uploads/2020/06/Gui%CC%81a-Apoyo-Aprendizaje-UAPPU.pdf

Preciado, L., Zurita, E. G., & Rendón, J. L. (2024). Tecnología educativa y brecha digital: Rol de institutos en reducción de desigualdades en zonas rurales. Revista Mapa, 8(36). https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/463

Simbaña, H. A., Haro, O. F., García-Romero, C. A., & Analuisa, P. S. (2025). La titulación rural, una propuesta colectiva que evidencia la realidad educativa de las escuelas multigrado. Emergentes-Revista Científica, 5(2), 1-14. https://revistaemergentes.org/index.php/cts/article/view/385

Soto, C. J. (2024). Las políticas educativas adoptadas durante el estado de emergencia en relación con el derecho a la educación de los escolares, año 2020. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/9630

Torres, J. F., & Vásquez, J. L. (2023). Niveles de estrés por aislamiento relacionados con rendimiento académico, en estudiantes de secundaria 3°“C” IE Fe y Alegría N° 14-Nuevo Chimbote-2022. http://168.121.236.53/handle/20.500.14278/4501

Published

2025-10-07

How to Cite

Post-pandemic effect of COVID-19 lockdown on the academic performance of multigrade schools students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 168-185. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5506