Teaching Resources Using Recycled Materials for Teaching Mathematics to Middle School Students (Original)

Authors

Keywords:

teaching resources; recycled materials; teaching mathematics; basic secondary education

Abstract

The need for innovative and accessible approaches compels us to explore and search for new and effective tools that contribute to the successful development of the teaching-learning process, especially in subjects such as mathematics that are challenging and difficult for middle school students. This article aims to promote the use of recycled materials as teaching resources in teaching mathematics to these students, exploring how everyday waste objects can be transformed into effective tools to facilitate the understanding of mathematical concepts. The results confirm that recycled materials contribute to environmental sustainability, improve student motivation and meaningful learning, and contribute to a greater understanding and reinforcement of new knowledge. The use of sustainable and low-cost teaching resources can optimize mathematics teaching. This approach reinforces the importance of teacher creativity by proposing viable alternatives for more dynamic, environmentally friendly, and effective teaching. A quantitative approach was used as methodology, involving the collection and analysis of numerical data. A theoretical review was used to substantiate and contextualize the topic, and instruments were validated using expert criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mayly Marina Villagomez Bardellini, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ), Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Estudiante de la carrera de Educación Básica

  • Carlos Manuel Núñez Michuy, Universidad Estatal de Quevedo (UTEQ), Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Licenciado en Ciencias de la Educación. Magíster en Pedagogía. Doctor en Educación. PhD. Docente

References

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo (2° Ed.). Editorial Trillas.

Baque, G. R. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(5), 75-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927035

Bautista, Y. B. (2022). Encuentro entre las teorías de Piaget y Freire y su vinculación con el aprendizaje organizacional de Peter Senge. Revista de postgrado, 1. https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/288/263

Caamaño, R. M., Cuenca, D. T., Romero, A. S., & Aguilar, N. L. (2021). Uso de materiales didácticos en la Escuela “Galo Plaza Lasso” de Machala: estudio de caso. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 318-329. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000200318&script=sci_arttext

Fernández, R., & Rodríguez, J. (2022). Revisión bibliográfica sobre investigaciones relacionadas con materiales didácticos en educación infantil. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(2), 311-325. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200311

Macías, D., López, A. I., & González, I. (2018). Desarrollo de habilidades matemáticas en educación primaria a partir de material reciclado. Revista Varela, 18(50), 141-154. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/87

Maldonado, K., & Bucaran, C. T. (2022). Estrategia para el uso de materiales didácticos en el aprendizaje de las matemáticas en la educación. Polo del Conocimiento, 7(10), 1955-1973. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9439000

Naveira, W., & González, W. (2021). Análisis conceptual del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la Educación Superior. Conrado, 17(78), 266-275. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000100266&script=sci_arttext

Ordoñez, J. C., Coraisaca, E. C., & Espinoza, E. E. (2020). ¿Se emplean recursos didácticos en la enseñanza de matemáticas en la educación básica elemental? Un estudio de caso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(3), 48-55. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778107007.pdf

del Puerto, M., Soto, L. A., Álvarez, Y., Afonso de León, J. A., & Gallardo, A. (2022). Definición de la competencia didáctica del docente en la educación médica superior cubana. Educación Médica Superior, 36(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412022000400010&script=sci_arttext

Quezada, M., Aguilar, W., Núñez, C. D., & Reyes, M. (2025). Innovación del material didáctico como estrategia lúdica en estudiantes de secundaria desde una revisión sistemática. Revista InveCom, 5(4). https://doi.org/10.5281/zenodo.14997093

Revelo, S. L., & Yánez, N. (2023). Material concreto y su importancia en el fortalecimiento de la matemática: una revisión documental. MENTOR. Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2(4), 69-87. doi: https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5304

Soto, Y. I. (2017). Elaboración de material didáctico con productos reciclables como apoyo pedagógico para la enseñanza del área de ciencias naturales y educación ambiental en la institución educativa San Juan de Flecha Sevilla, Chinú-Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/server/api/core/bitstreams/04c64597-dff1-4524-a83c-3c09eb35e488/content

Tusa, F. (2022). Aprendizajes significativos en Educación Inicial: una revisión de literatura. Revista Escuela, Familia y Comunidad, 1(1), 11-24. https://revistas.utmachala.edu.ec/revistas/index.php/escuela-familia-comunidad/article/view/658

Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100011

Published

2025-10-07

How to Cite

Teaching Resources Using Recycled Materials for Teaching Mathematics to Middle School Students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 186-202. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5474