Family environment and its influence on school coexistence of students at the Basic Education level (Original)

Authors

Keywords:

school coexistence; family environment; intervention strategies; comprehensive development

Abstract

School coexistence is a fundamental factor for the comprehensive development of students, affecting their emotional, social, and academic well-being. Given this scenario, the family environment appears as the primary socializing agent, influencing the formation of values, attitudes, and behaviors that children transfer to the school setting. Therefore, this study analyzes the influence of the family environment on the school coexistence of elementary school students, aiming to design an improvement proposal that fosters positive interpersonal relationships in the educational setting. A qualitative methodology, with a descriptive-exploratory design, was applied to characterize the family factors that influence school coexistence and describe observable patterns of school interaction related to the family environment. To this end, interviews were conducted with teachers, parents, and students. The results demonstrated that domestic disintegration and violence, coupled with poor emotional communication and lack of support in school activities, are closely linked to disruptive behaviors and socialization difficulties among students. These results indicate the need to strengthen family-school relationships to implement strategies that improve coexistence and school climate. Consequently, an intervention proposal was designed and validated to promote effective communication and family support, in order to foster a harmonious school environment. It is concluded that the importance of collaboration between parents, teachers, and students contributes to enriching coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • David Javier España Saltos, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ), Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Estudiante de la carrera de Educación Básica

References

Altuna, K. M. (2025). Funcionalidad familiar y motivación educativa en estudiantes de una institución educativa, Huancayo-2024. Universidad Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/17570

Aguirre, D. M., Ramírez, L. M., Maldonado, I. C., Apolo, M. M., Maldonado, E. M., & Masache, D. C. (2025). Educación Emocional y Bienestar: Herramientas para una Escuela Inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(2), 946-962. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16901

Barreto, E. P., & Loján, J. G. (2023). Relación entre inteligencia emocional y estilos de crianza en madres y padres estudiantes con hijos en el aula de estimulación temprana y tutorías preescolares de la Universidad de Cuenca, en el periodo 2022-2023. Universidad de Cuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/items/1862f3b4-ad50-4d4b-8096-61507578fdfb

Carpio, M. L., & Guato, E. L. (2025). Estudio comparativo en los estilos de crianza y su incidencia en el desarrollo socioemocional de los estudiantes de básica superior de la Unidad Educativa Vinces [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. https://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/18510

Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. A., & Del Rey, R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación Primaria. Revista de psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1136103417303131

Guerra, L. T. (2022). La autorregulación emocional de estudiantes en zona de conflicto armado: Un estudio comparativo entre escuelas de San José de Uré y Sahagún, Córdoba. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/10891

Llanos, M. A. (2024). Factores socio familiares que afectan la convivencia escolar de los estudiantes de la Institución Educativa de Desarrollo Rural el Estrecho, sede el Tuno. https://repositorio.umariana.edu.co/handle/20.500.14112/28520

Macías, J. A. (2024). Entorno familiar y su influencia en el proceso de enseñanza–aprendizaje en estudiantes del 4to curso de la Unidad Educativa Emigdio Esparza Moreno. Babahoyo. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/16141

Moncada, R. A., Moncada, J. A., Henriquez, E. J., & Rodríguez, G. A. (2025). Estrategia pedagógica en el acompañamiento parental en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de segundo grado. Sinergia Académica, 8(Especial 2), 209-228. http://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/491

Montesdeoca, A. L., Quezada, I. P., Yépez, R. E., García, J. E., & Yagual, S. V. (2025). Habilidades sociales en estudiantes de Educación Básica: Pilares del bienestar emocional y del éxito académico. Ciencia Y Educación, 6(4.1), 34 - 47. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/888

Nyirimanzi, T. (2024). Family interventions and their impact on the academic performance of students in latin america. Pedagogical Constellations, 3(1), 207-230. http://pedagogicalconstellations.com/index.php/home/article/view/37

Padrón, J. L. (2024). Familia y educación: Percepciones y expectativas ante la deserción escolar en el subnivel superior en una zona rural. Universidad Nacional de Educación. https://repositorio.unae.edu.ec/items/2a2124df-5bac-40ec-a83f-22d5be80e567

Peñaherrera, C., & Peñaherrera, A. (2024). Acompañamiento familiar y rendimiento académico: Un análisis detallado de su relación. https://repositorio.its.edu.pe/handle/20.500.14360/152

Ponce, M. J. (2024). La migración en el desempeño académico de los estudiantes de la Unidad Educativa Fiscal “Tohalli” [Tesis de maestría, Unesum]. https://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/7177

Rojas, W. J. (2022). La relevancia de la investigación cualitativa. Studium Veritatis, 20(26), 79-97. https://www.academia.edu/download/100104670/395.pdf

Sangacha, K. E., Mera, M. A., Cornejo, M. J., Martínez, I. M., Sesme, I. A., & Jiménez, T. M. (2025). Desarrollo de habilidades socioemocionales en la convivencia escolar. Revista Latinoamericana De Calidad Educativa, 2(2), 223-231. https://alumnieditora.com/index.php/ojs/article/view/180

Subero, D., & Esteban, M. (2020). Más allá del aprendizaje escolar: El rol de la subjetividad en el enfoque de los fondos de identidad. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 32(1), 213-236. https://www.torrossa.com/gs/resourceProxy?an=4608263&publisher=FZ5922

Published

2025-10-06

How to Cite

Family environment and its influence on school coexistence of students at the Basic Education level (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 153-168. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5445