Continuous teacher training in Latin America: a comparative study (Original)

Authors

Keywords:

teacher training; continuous education; educational systems; Latin America

Abstract

The topic of teacher training has been addressed by various researchers, as it is crucial to the quality of the educational process. This research conducts a historical –comparative study of continuous teacher training in Latin-American countries. It undertakes the task of systematizing Latin-American theoretical perspectives and experiences to create a framework for developing new proposals. The scientific problem is to identify the Latin- American theoretical perspectives and experiences in continuous teacher training. Therefore, the objective is to determine the theoretical and practical references for continuous teacher training that can serve as the basis for new scientific researches that allow for a critical reflection on educational realities. It is identified as a qualitative research project, characterized by addressing the scientific problem from a critical-social epistemological perspective, integrating quantitative and qualitative methods during systematization, to transform reality starting from the location, selection, and content analysis of published sources identified in registered Google Scholar databases. The study confirms that initiatives and practical experiences in Latin America contain important theoretical and methodological references that analyze trends and patterns present in educational systems and they promote a more comprehensive and contextualized approach to student training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daily Sahily Padrón Castro, Dirección General de Educación Palmira, Cienfuegos, Cuba.

    Estudios Socioculturales. Master en Ciencias.

  • Yoel Juanes Giraud, BYL GLOBAL EDUCACTION, Quito, Ecuador.

    Dr.C. Ciencias de la Educación Blas

  • María Magdalena López Rodríguez del Rey, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”, Cienfuegos, Cuba.

    Dr.C. Ciencias de la Educación.

References

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad. Cuadernos de pedagogía, (361), 94-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2100371

Burga, R. M., Goicochea, M., & Guevara, V. I. (2023). Los ámbitos de la formación docente y la tarea educativa. Educación, 29(1), 79-90. https://doi.org/10.33539/educacion.2023.v29n1.2891

Cabero, J., Romero, R., Barroso, J., & Palacios, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Díaz, E., Herbón, F., Pita Carranza, M., & Verna, M. (13 al 15 de noviembre de 2024). Aseguramiento de la calidad y mejora continua: 25 años de experiencia en una universidad privada argentina [Conferencia]. IX Encuentro Nacional y VI Latinoamericano: La Universidad como Objeto de Investigación, Ensenada. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/180329

Fernández, C. M. (2024). Participación de docentes de Educación Secundaria en el diseño del Plan de Desarrollo Educativo en Uruguay (2020-2024) [Tesis de maestría, FLACSO Sede Uruguay]. http://hdl.handle.net/10469/19684

García, C. (2001). Profesores en acción. Desarrollo profesional del profesorado y reforma educativa. Santillana.

Gómez, F. Y. (2024). Programa Psicoeducativo para la Prevención del Intento Suicida en estudiantes de preuniversitario en Las Tunas [Tesis doctoral, Universidad de La Habana]. https://fototeca.uh.cu/files/original/2176448/Tesis_Defensa._Frank_Yudier_Gomez_Cera_[10-abril-24].pdf

Gómez, J. E. (2018). La formación continua del docente de la educación básica primaria en Colombia. Conrado, 14(64), 174-178. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000400174&script=sci_arttext&tlng=pt

Grijalba, R. P., & Mendoza, J. N. (2020). Formación didáctica continua de los docentes de Educación Básica Primaria en Colombia: un análisis necesario. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 209-216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000100209&script=sci_arttext

Hernández, X. (2024). Análisis multinivel de la política de formación de los profesores de educación secundaria. El caso de una Escuela Normal en México (1992-2024). Debates por la historia, 12(2), 173-205. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2594-29562024000200173&script=sci_arttext

Hernández, L. (2018). La contrarreforma educativa en México. Siglo XXI Editores.

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Graó.

Lanuez, M., Martínez, M., & Pérez, V. (2008). La investigación educativa en el aula. Pueblo y Educación.

Menéndez, A. M., Martín, M. E. L., Palma, N. M., & Herrera, Y. R. (2024). Metodologías activas: conceptualización y clasificación desde el prisma de la competición. En Investigación e innovación docente en la competencia digital (pp. 29-35). Dykinson.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2022). Modelo de Formación Continua de Docentes. MINEDUC.

Murga-Menoyo, M. Á. (2018). La Formación de la Ciudadanía en el Marco de la Agenda 2030 y la Justicia Ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002

Nieva, J., & Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202016000400002&script=sci_arttext

Puche, D. J. (2024). Desarrollo profesional del docente desde el enfoque transformador humanístico. Delectus, 7(1), 12-31. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i1.224

Ramos, L., & Rueda, M. (2020). Rasgos distintivos de las evaluaciones formativas para el desempeño docente. Perfiles educativos, 42(169), 144-159. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982020000300144&script=sci_arttext

Reis, R. D., & Olivato, M. R. (2025). La expansión de la política educativa federal y su impacto en el indicador de adecuación de la formación docente en Brasil. ALTERIDAD. Revista de Educación, 20(1), 10-25. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86422025000100010&script=sci_arttext

Rodríguez, F. X. (2024). El acompañamiento pedagógico como estrategia de supervisión y apoyo docente para el sistema educativo de Puerto Rico. Revista latinoamericana de estudios educativos, 54(3), 95-123.

Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação & Sociedade, 41. https://www.scielo.br/j/es/a/3jGkPBzQG9GJ7NVj8XnY5tB/?lang=es

Tenti Fanfani, E. (2007). El oficio de docente. Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Siglo XXI Editores.

Published

2025-11-22

How to Cite

Continuous teacher training in Latin America: a comparative study (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 574-590. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5411