Impact on extracurricular pedagogical support in mathematics for sixth-grade students (Original)

Authors

Keywords:

pedagogical support; basic education; teaching strategies; mathematics; academic performance

Abstract

This article deals with the impact of extracurricular support on mathematics learning in sixth-grade students using a mixed approach with an exploratory-descriptive design. Interviews were conducted with six teachers and pedagogical tests were administered to thirty-two students to identify difficulties and evaluate the incidence of extracurricular support strategies. The results showed that 72% of students do not achieve the required learning objectives, revealing conceptual gaps and the need to strengthen teaching processes through active methodologies and differentiated support. From a qualitative perspective, teachers believe that extracurricular tutoring improves comprehension, motivation, and autonomy, in addition to strengthening the pedagogical bond, although its effectiveness is hindered by lack of time, resources, and low attendance. Based on David Kolb's experiential learning theory, it is concluded that institutionalizing these practices with structured curricula and innovative methodologies is key to achieving meaningful and equitable learning in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Narcisa Paola Pincay Alvarado, Facultad Ciencias de la Educación, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Estudiante de la Carrera Educación Básica.

References

Albino, M. S., Oyola, M., Romero, J. H., & García, G. (2025). Comunidades de aprendizaje, retos y desafíos en educación básica: tendencias bibliométrico. Revista INVECOM, 5(4), 1-11. https://doi.org/10.5281/zenodo.14835111

Aparcana, J. M. (2023). Acompañamiento pedagógico en la aplicación de procesos didácticos para mejorar la competencia resuelve problemas de cantidad en estudiantes de primaria. Repositorio Universidad San Ignacio de Loyola, 42. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/706474d0-35df-4cf8-9856-63c374ad60c4/content

Chero, J. C. (2023). Acompañamiento pedagógico para mejorar la práctica docente del área de matemática en una institución educativa del distrito de ventanilla callao. Repositorio Universidad San Ignacio de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/638df796-c261-4013-b80d-b4f5554586f0/content

Espinar, E. M., & Vigueras, A. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142

Farfán, J., Lizandro, R., Calderón, M. E., Farfán, D. (2022). Estrategia khan academy en el aprendizaje de la matemática en la educación básica: una revisión teórica. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(6), 6871-6887. http://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3926

Herrera, C., & Villafuerte, C. (2023). Estrategias Didácticas en la Educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758-772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

León, M. E. (2024). Estrategias Didácticas en el Aprendizaje Significativo en Educación Básica. Revista Scientific, 9(33), 212-230. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2024.9.33.10.212-230

Limongi, V. (2022). Un reto actual: acompañamiento pedagógico, el camino para mejorar el accionar de los docentes. Revista Cátedra, 5(2), 55-74. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3544

Mejía, M., Solís, B., Huamancha, M., & Vargas, R. (2025). Acompañamiento Pedagógico del Docente en las Escuelas de Educación Básica. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 18(1), 89-100. https://doi.org/10.37843/rted.v18i1.583

Mercado, G. A. (2020). Las matemáticas en los tiempos de coronavirus. Educación matemática, 32(1), 7-10. https://doi.org/10.24844/em3201.01

Portero, F., & Medina, R. (2025). Estudio teórico sobre Metodologías Activas en la educación básica. Revista Espacios, 46(1), 68-82. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-10152025000100068

Quemé, H. J. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura emergente, en la pandemia del COVID-19. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-35. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032022000300003

Quinteros, N. K., Meza, D. M., Henríquez, E. J., & Rodríguez, G. A. (2024). Acompañamiento pedagógico a las familias con baja instrucción escolar para atender la vida escolar de sus hijos. Revista Sinergia Académica, 7(3), 224-254. https://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/189/378

Silva, E. A. (2023). Monitoreo y acompañamiento pedagógico para mejorar los aprendizajes en el área de matemática en una institución educativa de Piura. Repositorio Universidad Ignacio de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/0a9073ba-5abd-45eb-8e85-63649ae6a4bb/content

Vela, N. (2023). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente: una revisión sistemática. Revista Científica UISRAEL, 10(3), 129-148. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300129

Published

2025-09-26

How to Cite

Impact on extracurricular pedagogical support in mathematics for sixth-grade students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 646-661. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5348