Contributions of Dr. C. Ángel Luis Gómez Cardoso during the period 1974 to 2025 (Original)

Authors

Keywords:

social impact; contributions; humanities; Cuban pedagogy; Ángel Luis Gómez Cardoso

Abstract

The social impact of Dr. C. Ángel Luis Gómez Cardoso's contributions to Cuban pedagogy, from a humanities perspective, has been profound and transformative. The objective of this work centers on presenting the ethical and cultural dimension of his pedagogical contribution to building a more equitable, inclusive, and humanistic society during the period 1974-2025. The study conducted was narrative and qualitative in nature, utilizing the life history technique, adapted to the professional aspect, along with the consistent application of methods such as documentary analysis; historical-logical analysis; systematization; interviews, surveys, and testimonies from individuals. The results obtained reveal how his pedagogical work transcends the mere transmission of knowledge, promoting a vision of education as a process that fosters fundamental ethical, cultural, and social values for societal development. The study demonstrates that since his beginnings in the 1970s, Gómez Cardoso has championed the humanist approach through the formation of critical, ethical citizens committed to their community, promoting participatory methodologies and respect for diversity. This has contributed to transforming social relationships within educational institutions by fostering environments of dialogue, respect, and cooperation – pillars for more harmonious social coexistence. The study was conducted during the January-December 2024 period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Martha Elena Báez García, Asociación de Pedagogos de Cuba. Filial Camagüey. Cuba.

    Licenciada en Educación Especialidad Maestro Primario. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar

  • Clay Pérez Jiménez, Universidad Camagüey. Camagüey. Cuba.

    Licenciado en Educación Especialidad Maestro Primario. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular

  • Lissett González Cobos, Universidad de Camagüey. Camagüey. Cuba.

    Licenciada en Educación Especialidad Defectología. Doctora en Ciencias de la Educación. Profesor Titular.

References

Báez, M. E. (2024). Aportes pedagógicos de educadores destacados del siglo XX y XXI [Ponencia]. XV Taller Internacional “Maestro ante los retos del siglo XXI”, La Habana, Cuba.

Báez, M. E. (2025). Mi maestro Dr. C. Ángel Luis Gómez Cardoso. Una historia de vida [Multimedia]. Evento Internacional Búsqueda Investigativa, Encuentro entre Educadores de Cuba y Estados Unidos, Matanzas, Cuba.

Berríos, E. M. (2022). Metodologías para el estudio de figuras históricas en educación. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(1), 102-117. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i1.78

Borges, Z. M., Estive, Y., & Azel, J. (2021). Reflexiones teóricas para el estudio de la obra educativa de maestros destacados en las localidades. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 26(10), 58-62. https://www.iosrjournals.org/iosr-jhss/papers/Vol.26-Issue10/Ser-9/E2610095862.pdf

Buenavilla, R. E. (2021). Pensamiento pedagógico de destacados educadores latinoamericanos. [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona"].

Cárdenas, O. (2023). La contribución de la obra científico-pedagógica de Norma Rosalía Cárdenas Morejón a la psicología educativa [Tesis doctoral, Universidad de Matanzas]. http://rein.umcc.cu/handle/123456789/3066

Chávez, J. (2017) El Método Científico: Historia y actualidad. En E. Escribano, & J. A. Chávez. Obra científica (pp. 1-18). Sello editorial Educación Cubana.

Chávez, J., & Deler, G. (2013). Antología del pensamiento educacional de la Revolución cubana. Sello Editor Educación Cubana

Domínguez, E. M., & Deler, G. (2022). Investigaciones de educadores destacados del siglo XX en La Habana desde tesis doctorales. Horizonte Pedagógico, 11(3), 34-41. https://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/260

Gomes de Melo, N. J., Gomes de Souza, V., & Guerra, A. L. (2023). Do analfabetismo á exceléncia académica: o legado educacional de Cuba. Revista Académica Online, 9(46). https://www.revistaacademicaonline.com/index.php/rao/article/view/1061

Guanche, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2304-01062021000200010&script=sci_abstract

Sotolongo, A. (2020). Periodización de la obra pedagógica de Francisco Ariel Ruiz Aguilera desde 1970 hasta 2015 a partir de la sistematización. Horizonte Pedagógico, 9(1), 88-96. https://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/144/

Published

2025-09-26

How to Cite

Contributions of Dr. C. Ángel Luis Gómez Cardoso during the period 1974 to 2025 (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 627-645. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5346