Teaching-learning of multiplication in fourth grade through educational games and activities with digital technologies (Original)

Authors

Keywords:

multiplication; educational games; basic education; strategy

Abstract

Multiplication is a fundamental content in fourth grade of Basic Education, and its enhancement is a challenge for teachers and researchers at the Juan Pablo II Educational Unit. The objective was to develop a strategy for improving the teaching-learning of this operation. The research used a mixed approach based on the collection, processing, and evaluation of quantitative and qualitative data combined with elements of descriptive statistics. In this sense, the total population of fourth-grade students from the educational institution where the research was conducted was selected, along with a sample of teachers. A general methodology structured in three phases was implemented: diagnosing the problem, developing the teaching strategy, and its validation. In the first phase, the use of diagnostic assessments and interviews with teachers about essential indicators revealed difficulties in the teaching-learning of multiplication. In the second phase, the teaching strategy was developed to address the diagnosed problems, taking into account fundamental theoretical and practical references, which includes four phases with their respective objectives and actions; as an example of use, a specific strategy is presented, based on it, called Chasqui/Wordwall. The third phase consisted of validating the strategy, in which its impact on student learning was evaluated considering the opinions of teachers with the necessary experience and training to assess it. It is concluded that the aforementioned process is improved with the development of educational games and activities with the assistance of digital technologies linked to life, which are based on a diagnosis of the existing difficulties in the teaching-learning process of multiplication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Carmen Colcha Gadvay, Unidad Educativa Juan Pablo II, Loreto, Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación. Máster en Ciencias

  • Andrea Elizabeth Frías Córdova, Unidad Educativa Mariano Benítez, Tungurahua, Ecuador.

    Ingeniera en Contabilidad y Auditoría. Máster en Ciencias

  • Arián Vázquez Álvarez, Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas.

  • Carlos Manuel Hernández Hechavarría, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

    Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Alulema, L. I., Moreta, L. M., Ortiz, W., & Hernández, C. M. (2025). Estrategia para el perfeccionamiento de actividades de refuerzo y ampliación del conocimiento matemático en el cuarto grado de la Educación General Básica. Maestro y Sociedad, 22(1), 452-465. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6808

Apolinario, M. R., Zamora, M. J., Ortiz, W., & Hernández, C. M. (2023). Estrategia para el mejoramiento de la solución de problemas matemáticos por estudiantes de cuarto grado de la Escuela Nuestra Señora de Fátima. Maestro y Sociedad, 21(1), 22-28. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6337

Bueno, M. (2023). Las TIC como Mediadoras Didácticas en los Procesos de Aprendizaje del Área de Matemáticas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 36-45. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.318

Calero, J., & Veramendi, R. (2023). El uso de las Tic en las matemáticas. Una revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1512

Cevallos, C. E., Vásquez, B. L., Ortiz, W., & Hernández, C. M. (2025). Perfeccionamiento de la resolución de problemas de suma y resta vinculados con la vida en el tercer grado de la Escuela Nahim Isaías Barquet. Maestro y Sociedad, 22 (1), 68-79. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6741

Choez, E., & Reyes, F. (2024). Estrategia didáctica en la enseñanza de la multiplicación. Revista Ciencia y Líderes, 3(1), 55-64. https://doi.org/10.47230/revista.ciencia-lideres.v3.n1.2024.42-51

Echeverría, V., & Molina, P. (2022). Herramientas digitales en el aprendizaje y su relación con las habilidades creativas de los estudiantes. Revista Sinapsis, 2(21). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9052306.pdf

Feliciano, A., & Cuevas, R. (2021). Uso de las TIC en el aprendizaje de las matemáticas en el nivel superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12 (23), 1-21. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1023

García, O., & Godínez, E. (2022). Influencia de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en niños una escuela pública de México. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 258-273. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n4/2218-3620-rus-14-04-258.pdf

Gómez, J. (2022). Las aventuras de las tablas de multiplicar Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: Operaciones básicas y tablas de multiplicar en niños de grado tercero, cuarto y quinto de la institución Carlos Garavito Acosta de Gachancipá. Trabajo de grado. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5949177

Guano, O. M., Guachamboza, E. M., Ortiz, W., & Hernández, C. M. (2023). Gamificación de la Matemática en quinto grado de la Educación General Básica en una Unidad Educativa de Ecuador. Maestro y Sociedad, 314-326. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6332

Guaypatín, O., Mantilla, C., Cayo, L., & Sigcha, E. (2024). Avance de las TIC en la matemática: impacto en la Sociedad y la Educación Inicial. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual, 4(2), 90-102. https://doi.org/10.62305/alcon.v4i2.106

Hernández, C., Arteaga, E., & Sol, J. (2021). Utilización de los materiales didácticos digitales con el GeoGebra en la enseñanza de la matemática. Conrado, 17(79), 7–14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200007

Holguín, K. Y., Espinoza, A. N., Fernández, K. L., & Abad, G. (2025). Integración de la tecnología para potenciar el aprendizaje matemático en los estudiantes de tercer grado de Educación General Básica. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 6(1). https://doi.org/10.60100/rcmg.v6i1.532

Molinero, M., & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672019000200005&script=sci_arttext

Navarrete, J. R. (2024). Estrategias didácticas virtuales y su importancia en el aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 516-533. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374

Ordoñez, L. G., & Medina, R. P. (2022). Wordwall: una experiencia de aprendizaje para el estudiante de Educación básica. Revista de Investigación, 46(108), 227-246. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1176/1073

Padilla, M. A., Cueva, J. O., Fernández, K. L., & Abad, G. (2025). Estrategia didáctica mediada por plataformas digitales para potenciar el aprendizaje de los números enteros en los estudiantes de octavo año. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 6(1). https://doi.org/10.60100/rcmg.v6i1.629

Padilla, I. A., & Conde, R. J. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas: un análisis cualitativo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(60), 1-29. https://www.redalyc.org/journal/1942/194263234007/

Pérez, D., Calapucha, J., Barbotó, A., & Uvidia, L. (2025). La transformación del aprendizaje de las Matemáticas mediante las TIC. Sage Spjere International Journal, 2(1), 23-34. http://sagespherejournal.com/index.php/SSIJ/article/view/9

Ricce, C., & Ricce, C. (2021). Juegos didácticos en el aprendizaje de matemática. Revista Horizontes, 5(18), 391-404. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.182

Romo, G., Rubio, C., Gómez, V., & Nivel, M. (2023). Herramientas digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje mediante revisión bibliográfica. Polo del conocimiento, 8(10), 313-344. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9205944.pdf

Sánchez, J., Martínez, E., Poveda, V., & Castro, R. (2023). Técnicas lúdicas en la enseñanza-aprendizaje de matemáticas en estudiantes de séptimo grado, Cantón el Tambo, Ecuador. Universidad y Sociedad, 15(5), 30-37. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n5/2218-3620-rus-15-05-30.pdf

Published

2025-09-26

How to Cite

Teaching-learning of multiplication in fourth grade through educational games and activities with digital technologies (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 607-626. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5345