This is an outdated version published on 2025-10-03. Read the most recent version.

The Role of the speech-pathology teacher as a creator of audiovisual content

Authors

Keywords:

audiovisual content; teacher; learning; methodologies

Abstract

The role of speech-language pathologists as creators of audiovisual content is crucial in today's educational context, where digital content is a fundamental tool for learning. The primary objective of this research is to enrich the teaching-learning process by creating audiovisual content to facilitate students' understanding and interest. This research allows teachers to present information in a more engaging and accessible way, contributing to greater content retention. Speech-language pathologists from different educational levels were chosen as the study population due to the characteristics of their students. The importance of this research lies in their ability to promote active and participatory learning. These teachers who create audiovisual content not only facilitate learning but also stimulate creativity by adapting to students' needs, helping to transform educational experiences. The ability to design and produce audiovisual content allows for reflection and exploration of new methodologies regarding pedagogical practices and educational experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bárbara de la Caridad Flores Aciego, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

     Licenciada en Educación. Especialidad Especial. Máster en Investigación Educativa, profesor instructor.

  • Martha Silvia Mancebo Calzado, Universidad Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

     Licenciada en Educación. Especialidad Defectología. Especialización Logopedia. Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor titular.

  • Rosalina Soler Rodríguez, Universidad Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

     Licenciada en Educación. Especialidad Primaria. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor titular.

References

Barros Bastidas, C., & Barros Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s2218-36202015000300005&script=sci_arttext

Bermúdez, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el pensamiento crítico: revisión sistemática. Revista INNOVA, 6(2), 77-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8226162

Cepeda, O., Gallardo, I., & Rodríguez, J. (2018). La evaluación de los materiales didácticos digitales. RODERIC. https://roderic.uv.es/handle/10550/63720

Colman, F. J. (2019). Recursos didácticos y la educación inclusiva. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 1(2). 31-45. https://difuciencia.unibe.edu.py/bitstream/123456789/49/1/foro2019.pdf#page=32

Flores, B., Soler, R., & Mancebo, M. (2024). Superación del maestro logopeda en la creación de recursos didácticos audiovisuales para la atención logopédica integral. Maestro y sociedad, 21(4), 2208-2218. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6643

García-Valcárcel, A. (2017). Recursos digitales para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/131421

Guamán, V. J., Chapa, C. E., & Marín, I. P. (2021). Importancia de los medios audiovisuales para la enseñanza y el aprendizaje. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 1(2), 48-56. https://doi.org/10.58594/rtest.v1i2.17

Hernández, J., Jiménez, Y., & Rodríguez, E. (2020). Mas allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales: construcción de un recurso didáctico digital. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 10(20), 1-27. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.622

Published

2025-07-16 — Updated on 2025-10-03

Versions

How to Cite

The Role of the speech-pathology teacher as a creator of audiovisual content . (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 413-426. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5268 (Original work published 2025)