This is an outdated version published on 2025-07-15. Read the most recent version.

Nonverbal Language as a Pedagogical Tool (Review)

Authors

Keywords:

nonverbal language; gestures; facial expressions; promotion of learning; communication skills

Abstract

This article aims to analyze nonverbal language as a pedagogical tool, highlighting its relevance in teaching practice, strategies that enhance its use, and the benefits it generates in educational interaction. It was developed through a systematic literature review following the guidelines of the PRISMA 2020 methodology; academic databases such as Web of Science, Dialnet, Redalyc, SciELO, and Google Scholar were used, with publications from 2018 to 2024. Inclusion and exclusion criteria were applied to select 15 relevant studies related to nonverbal communication in educational contexts. The results indicate that teachers use gestures, facial expressions, proxemics, and voice modulation as strategies to reinforce comprehension, motivate students, and foster a positive learning environment. The pedagogical strategies identified include controlling the tone and rhythm of the voice, didactic gestures, consistency between facial expressions and verbal message, and space management to promote participation and inclusion. The reviewed studies show that nonverbal language improves attention, motivation, and participation, and strengthens the emotional bond between teachers and students, favoring the inclusion of students with special educational needs and promoting meaningful and dynamic learning. It is concluded that nonverbal language constitutes an essential pedagogical resource that complements verbal discourse, optimizes educational interaction, and fosters more inclusive, effective, and humanized teaching, which contributes to strengthening nonverbal communication skills in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henry Alarcón López, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Doctor en Ciencias pedagógicas. Docente

  • Yisell Vigoa Escobedo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Lic. Educación en Educación Especial. Máster en Ciencias de la Educación Mención Educación Especial. Dra. Ciencias Pedagógicas. Docente

  • Michelle Alarcón Chávez, Universidad Adventista del Plata. Argentina.

    Licenciada en comunicación social. Docente

References

Arteaga, A. (2024). Rol docente en el desarrollo emocional de los estudiantes del Subnivel de Educación Básica Media [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13985

Bustos, J. O. (2024). La comunicación no verbal en la interacción virtual para la enseñanza del inglés. http://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/28858

Calvo, M. C. (2021). Comunicación no verbal para humanos curiosos: Conoce el origen ancestral de tus gestos y mejora tu comunicación. Editorial Almuzara.

Carbalho, J., & Flores, A. J. (2025). La metodología del aprendizaje cooperativo, en el fortalecimiento de las competencias expresiva y axiológica corporal de los estudiantes de las instituciones educativas Liceo Caucasia y la Escuela Normal Superior del Bajo Cauca, del municipio de Caucasia, Antioquia. Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/entities/publication/dc7131b7-9bce-4b4c-ba56-95ba0e50bbbf

González, P., González, J. L., & Halty, L. (2020). Perfilación indirecta a través de la comunicación verbal y no verbal [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. https://www.academia.edu/download/95718733/gonzalez_elices_patricia.pdf

Jaimes, H. J., & Sanchez, R. V. (2020). Análisis de la comunicación no verbal en la lengua de señas. Universidad Peruana Unión. http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/4088

López, E. (2024). Interacción en redes sociales y comunicación oral-escrita de estudiantes-docentes de la escuela de turismo de la Universidad Autónoma de Chiriquí, 2023 [Tesis de grado, Universidad Autónoma de Chiriquí]. https://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/1137

Marzo, Y., Ramos, Y., Delgado, S. A., & Almenaba, Y. F. (2024). Programa de formación docente en lenguaje y comunicación para el desarrollo de las competencias comunicativas en el aula. Maestro y Sociedad, 21(4), 2219-2233. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6644

Mosquera, M. (2021). El secreto que oculta la comunicación no verbal en el proceso de negociación internacional para generar ventajas competitivas [Tesis doctoral, Universidad de Belgrano]. http://190.221.29.250/handle/123456789/9312

Novillo, N. G., & Romero, K. G. (2024). Estrategias para fortalecer el vínculo docente-alumno y mejorar el aprendizaje significativo [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/14291

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Alonso-Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Represa, S. (2024). El lenguaje no verbal clave en el aprendizaje de una lengua extranjera. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/67143

Rojas, D. E., & Nolasco, A. R. (2023). La capacidad de la comunicación oral como herramienta de mejora de las presentaciones orales del diseño de las instalaciones eléctricas interiores de los estudiantes de sexto ciclo de la carrera de Ingeniería Mecánica Eléctrica de una universidad pública de Lima, en el 2021. Repositorio Institucional - UTP. http://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/8713

Valdés, Y. C. (2020). La competencia comunicativa, clave para el desarrollo de docentes. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 13(9), 124-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590293

Published

2025-07-15

Versions

How to Cite

Nonverbal Language as a Pedagogical Tool (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 368-381. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5226