Imagination and its implication in the learning of students at the Elementary Basic Sublevel (Original)
Keywords:
learning; elementary basic education; imagination; creative methodologies; critical thinkingAbstract
Imagination, as a mental process, constitutes an important tool in the learning process by enhancing creativity, autonomy, and critical thinking in students. The central objective of this article was to analyze the influence of imagination on the learning of elementary basic education students, using a qualitative approach with an exploratory scope. The research was conducted through semi-structured interviews with six teachers and direct observation of thirty students from second to fourth year of elementary school. The results showed that the use of imagination in the classroom favors the development of cognitive and socio-emotional skills, such as problem-solving, the expression of ideas, and the construction of meaningful knowledge. However, its effective implementation is limited by factors such as the rigidity of the curriculum, the traditional approach to teaching, the lack of teacher training in active methodologies, and the scarcity of adequate teaching resources. The observation identified an evolution in students' imaginative autonomy, directed by the teacher in the lower levels and more autonomous in the higher grades. The participating teachers agree on the need to foster educational environments that stimulate imagination, integrating innovative methodologies and creative resources. It is concluded that strengthening this dimension in the classroom requires a pedagogical transformation that includes curricular updating, ongoing teacher training, and the promotion of playful and flexible spaces capable of encouraging more meaningful learning processes.
Downloads
References
Alessandroni, N. (2017). Imaginación, creatividad y fantasía en Lev S. Vygotski: Una aproximación a su enfoque sociocultural. Actualidades en Psicología, 31(122), 45-60. https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.26843
Anchundia, S., Avilés, I., & Molina, N. (2023). El arte en el desarrollo de la imaginación y expresión en los niños de la Unidad Educativa Felipe Intriago Bravo, Manabí, Portoviejo. 593 Digital Publisher CEIT, 8(5), 1097-1109. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.2006
Barreto, W. W., Arévalo, J. F., Ulloa, J. H., Zavala, C. B., Andrade, N. A., & Paguay, M. N. (2024). Análisis del aprendizaje infantil desde la teoría del desarrollo cognitivo de Jean Piaget: Un enfoque etnográfico para evaluar la relación entre la inteligencia y las etapas cognitivas. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 4126-4138. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2913
Fleer, M. (2023). The role of imagination in science education in the early years under the conditions of a Conceptual PlayWorld. Learning, Culture and Social Interaction, 42, 100753. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100753
Flórez, C., & López, S. Y. (2020). La imaginación y la Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Educación Básica Primaria. Unipluriversidad, 20(1), 150-173. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.09
Foncubierta, J. M., & Rodríguez, J. M. (2016). El ABC del aprendizaje del español imaginación y pensamiento narrativo. MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5780785&utm_source=chatgpt.com
Junco, L. M., García, K. E., Ordoñez, R. E., & Reigosa, A. (2024). Aplicación de la teoría sociocultural de Vygotsky y el rendimiento académico de los estudiantes de segundo bachillerato. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 9(4), 86-113. https://doi.org/10.33262/rmc.v9i4.3242
Olivares, D. C., Siqueiros, M. G., & López, C. (2020). La educación imaginativa en el desarrollo de las habilidades para aprender a aprender. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2303.pdf
Robles, M. A, Samaniego, M. C. & Sánchez, V. J. (2024). El desarrollo de la escritura creativa a través de la redacción de cuentos en los estudiantes del tercer año de Educación General Básica Elemental EGBE. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4), 904-921. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4.2510
Salazar, P. (2024). Educación imaginativa y estudiantes con alta capacidad: Las comprensiones de Egan como posible respuesta a su atención. Revista Realidad Educativa, 4(2), 63-80. https://doi.org/10.38123/rre.v4i2.403
Simeón, E. E., Aguirre, V. I., Atoc, P. L., Donayre, M. R., & Carcausto, W. H. (2022). Creatividad pedagógica en educación básica infantil en América Latina: Una revisión sistematizada. Horizonte de la Ciencia, 12(23). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1473
Torres, O. L. (2025). El poder del juego y la imaginación en el desarrollo creativo de niños. Código Científico Revista de Investigación, 6(E1), 869-901. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v6/nE1/723
Villón, Y. J., Montalván, C. A., García, N., & Ortiz, W. (2024). La comprensión lectora de los estudiantes de básica elemental a partir del aprendizaje colaborativo. Uniandes Episteme, 11(3), 334-346. https://doi.org/10.61154/rue.v11i3.3554
Vuk, S. (2023). Development of creativity in elementary school. Journal of Creativity, 33(2), 100055. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2023.100055
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.