Process Management and Service Quality in the Human Talent Directorate. Guaranda Canton (Original)
Keywords:
Process management; service quality; Human Talent Management; Autonomous GovernmentAbstract
This study analyzes the influence of process management on the quality of service provided by the Human Talent Directorate of the Decentralized Autonomous Government of Guaranda Canton. Using a quantitative, correlational, and descriptive approach, a structured questionnaire was administered to a sample of 124 internal users to measure their perceptions of both constructs. The results obtained through descriptive statistics indicated that process management was rated moderately positively (mean = 3.70; standard deviation = 1.00), while service quality received a slightly higher rating (mean = 3.81; standard deviation = 0.90). The Pearson correlation between both variables was very strong and significant (r = 0.90, p < 0.01), confirming the hypothesis that adequate process management positively influences service quality. The highest-rated items highlighted staff training, friendliness, and clarity of service, while areas such as accessibility and ongoing communication showed opportunities for improvement. The findings support contemporary theories on process management as a driver for optimizing efficiency and satisfaction in public entities, in addition to validating new public management models focused on results and users. This study provides relevant empirical evidence to strengthen strategies in local public administration, promoting more efficient, transparent, and staff-focused institutions. It is recommended to encourage continuous improvement in administrative processes and strengthen feedback mechanisms to optimize internal service quality.
Downloads
References
Arteaga, R. C., & Saavedra, O. W. (2019). Modelo de gestión por procesos de la municipalidad distrital de José Leonardo Ortiz en la provincia de Chiclayo del departamento de Lambayeque-Perú. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/5975
Buzón, J. A. (2019). Operaciones y procesos de producción. Editorial Elearning, SL. https://books.google.com/books?hl=es&lr=&id=q3XlDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA97&dq=un+proceso+se+define+como+un+conjunto+de+actividades+interrelacionadas+que+convierten+elementos+de+entrada+en+productos+o+servicios&ots=2I1lsodEZP&sig=0DFWEClW2PFjxo-bC4wIhs8LCkg
Cornejo, A. N. (2019). Mejora de la calidad en la gestión pública: El impacto en los gobiernos municipales. Universidad Nacional de Cuyo. https://bdigital.uncuyo.edu.ar/objetos_digitales/16435/cornejo-fce.pdf
Hernández, P. K., Lugo, J., & Ordóñez, H. J. (2022). Calidad del servicio, expectativas del usuario y comunicación efectiva fuentes de satisfacción del usuario. Ciencia digital, 6(4), 48-75. https://www.cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/CienciaDigital/article/view/2289
Huete, S. L., & Reyes, A. S. (2024). Propuesta de un modelo de gestión de procesos para mejorar la atención de requerimientos de la Municipalidad del Centro Poblado de Cascajal, año 2023. Repositorio Institucional UPN. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/40009
Jara-Íñiguez, I. (2025). Tiempos de incertidumbre: Desafíos para la dirección pública en Ecuador. Instituto de Altos Estudios Nacionales-IAEN. https://repositorio.iaen.edu.ec/xmlui/handle/24000/6671
Martínez, D. C. (2024). Impacto de la remuneración y la gestión del talento humano en el bienestar laboral en empresas privadas colombianas. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/65104
Ninacuri, P. G. (2024). Percepción de la calidad de servicio y la satisfacción del usuario. https://repositorio.uta.edu.ec/items/d2600d82-2de6-455d-bfbb-94ab39fdddb2
Paredes, V. M. (2020). Gestión administrativa y calidad de servicio que brindan las Instituciones de Educación Superior Públicas. https://repositorio.uta.edu.ec/items/29b31c64-61b7-4805-b316-23a02f3322a2
Pérez, S., & García, S. (2023). La investigación cuantitativa. En D. Ortega-Sánchez (Ed.) ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? Fundamentos metodológicos, técnicas e instrumentos de investigación (p.p. 121-196). Octaedro. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/8022/P%C3%A9rezcidcc_2023.pdf?sequence=1
Quintero, C. A., Rojas, L. M., & Cano, A. M. (2024). Propuesta de un Modelo para la Optimización del Sistema de Trazabilidad En COFEMA SA. Universidad EAN. https://repository.universidadean.edu.co/entities/publication/5181a55d-f76a-4e04-b9a5-fd737ecb9fec
Ramírez, W. E. (2023). Análisis de la gestión del talento humano en el contexto empresarial actual: Una revisión bibliográfica. INNOVA Research Journal, 8(2), 83-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8939089
Salvador, C. (2020). El enfoque de gestión por procesos como factor de mejoramiento de la calidad de la gestión de la Institución Educativa San Francisco de Asís de la provincia de Atalaya región Ucayali, 2019. Repositorio FTPCL. http://190.116.28.116/handle/FTPCL/676
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.