Inclusive symbolic interactions of management in the Learning and Research Resource Center (Original)

Authors

Keywords:

symbolic interactions; management; CRAI; tourism

Abstract

The achievement of inclusive, sustainable, and comprehensive management at the Learning and Research Resource Center of the University of Granma, Cuba, for education, hospitality, and tourism, in the management of relevant informational products and services that respond to social needs for learning and research, must be carried out in social practice through symbolic interactions between the managers of the Learning and Research Resource Center, the managers of the teaching-learning process, and the managers of research programs and projects from endogenous and exogenous organizations within the context of the tourist destination, oriented toward compliance with the sustainable development goals, strategies, and the economic and social development plan. The results of the research address the question: Why is inclusive, participatory, and integrated management necessary through symbolic interactions between participating managers? and the fulfillment of the objective of developing theoretical foundations that contribute to inclusive, sustainable, participatory, and integrated management through the application of symbolic interactions among managers. This provides two dimensions, 12 stages, and 15 indicators that comprise the management of the Learning and Research Resource Center, as well as two dimensions as cross-cutting axes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Funcia Morán, Unidad de Alojamiento Turístico Casa Funcia – Legrá. Delegación Territorial MINTUR. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Asamblea Nacional del Poder Popular (2020). Decreto-Ley 7/2020. Del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Gaceta Oficial No. 93 Ordinaria de 18 de agosto de 2021(GOC-2021-765-O93), Cuba (2021). https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-7-de-2020-de-consejo-de-estado-0

Asamblea Nacional del Poder Popular (2021). Decreto-Ley 43/2021 De la Misión del Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 96 Ordinaria de 24 de agosto de 2021(GOC-2021-803-O96), Cuba (2021). https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-43-de-2021-de-consejo-de-estado

Asamblea Nacional del Poder Popular (2024). Decreto-Ley 96/2024 Modificativo del Decreto-Ley 7 del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Gaceta Oficial No. 13 Ordinaria de 25 de febrero de 2025 (GOC-2025-58-013), Cuba (2025). https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-96-de-2024-de-consejo-de-estado

Barceló, M. (2023). El CRAI de la universidad de Cienfuegos como espacio de encuentro para la cultura científica. Revista científica Bibliotecas Anales de Investigación, 19(1). https://revistas.bnjm.cu/index. php/BAI/article/view/477

Díaz-Canel, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? ANALES DE LA ACADEMIA DE CIENCIAS DE CUBA, 11(1), e1000. http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1000/1078

Funcia, C (2014). Diagnóstico de los productos turísticos. Universidad Tecnológica Israel, Quito – Ecuador. (2014). Revista Científica UISRAEL, 1(1), 65-72. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/41#

Funcia, C., de la Uz, J., Mendoza, Y., & Rodríguez, J. (2010). Metodología para la mejora o diseño de productos turísticos y su comercialización (MEPROTUR). 1a Convención Internacional de Estudios Turísticos, Universidad de La Habana, Cuba.

Funcia, C. (2021). Modelo de gestión administrativa sostenible inclusiva para el desarrollo hotelero integrado al destino turístico. (Original). Redel. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 78-92. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2798

Funcia, C. (2022). Modelo para gestión inclusiva sostenible de la ciencia, tecnología e innovación, integrado al desarrollo turístico. (Original). Roca. Revista científico – educacional de la provincia Granma, 18(3). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3469

Universidad de Barcelona (2022). Reglamento de los CRAI bibliotecas. Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación.

Lennon del Villar, O. (2006). Interaccionismo simbólico y educación. Revista electrónica diálogos educativos, 6(12). http://www.umce.cl/~dialogos/n12_2006/lennon.swf

Published

2025-04-11

How to Cite

Inclusive symbolic interactions of management in the Learning and Research Resource Center (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 522-533. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5181