Towards an inclusive university: strategies from the Psychology of Human Rights to prevent socioeconomic discrimination (Original)
Keywords:
inclusive education; socioeconomic discrimination; university; human rights; Psychology of Human RightsAbstract
Socioeconomic discrimination constitutes a structural barrier that limits students' access, retention, and comprehensive development in higher education, especially in Latin American contexts marked by profound inequalities. This article aims to analyze strategies from the perspective of Human Rights Psychology that prevent and mitigate this form of exclusion in the university setting. To this end, a qualitative literature review methodology was used, based on the selection and critical analysis of academic literature published between 2020 and 2024, sourced from recognized scientific databases. The results show that the implementation of inclusive institutional models, faculty training in human rights, and the strengthening of equity policies are fundamental to building more just universities. Furthermore, it was identified that Human Rights Psychology provides theoretical and practical tools that promote student dignity, participation, and psychosocial well-being. It is concluded that moving toward a truly inclusive university requires regulatory changes and cultural transformations based on a rights-based approach.
Downloads
References
América Latina y el Caribe: Noticias sobre desarrollo, investigación, datos | Banco Mundial. (s. f.). World Bank. https://www.bancomundial.org/es/region/lac
Bolívar, A. (2019). Una introducción al análisis crítico del «lenguaje inclusivo». Literatura y lingüística, 40, 355-375. https://doi.org/10.29344/0717621x.40.2071
Cañola, V. B., & Pionce, R. M. (2024). Inclusión universitaria de las personas afrodescendientes de la asociación Bambuco, provincia de Santa Elena, 2024 [Tesis de grado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/11913
Cassaretto, M., Vilela, P., & Gamarra, L. (2021). Estrés académico en universitarios peruanos: Importancia de las conductas de salud, características sociodemográficas y académicas. Liberabit, 27(2). https://doi.org/10.24265/liberabit.2021.v27n2.07
Celedón, F. M., Padilla, M. V. D., & Puhl, S. M. (2019). Psicología jurídica, derechos humanos y derecho penal. Ediciones de la U. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=kSejDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA331&dq=La+Psicolog%C3%ADa+del+Derecho+Humano+&ots=d80iVBHPRE&sig=5X4yOasXuZaulV1N0Y3l7wOBA0s
De La Cruz, J. (2023). Barreras para la educación virtual percibidas por los estudiantes de los colegios Salesianos de Huancayo. http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/9482
García, J., & Garcés, A. (2021). La racialización-étnica en el mercado laboral español desde un enfoque de género. (La doble desigualdad sistémica: Mujer e inmigrante) (ART-2021-124582). Interacción y Perspectiva, 11, 1 (2021), 3-19. https://zaguan.unizar.es/record/108335
Juanes, B. Y., & Quespaz, P. E. (2023). Programa de acompañamiento integral y educación inclusiva de la Universidad de Especialidades Turísticas. Conrado, 19(90), 421-428. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442023000100421&script=sci_arttext
Lladó, D. M., Espinosa, J. H., & Guzmán, T. J. (2024). Demandas formativas de universitarios de la Facultad de Comercio y Administración de Victoria (FCAV), Universidad Autónoma de Tamaulipas (UAT): Por una sociedad humanista, justa y sostenible. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/4395
Marín, A. L., Ramírez, A. A., Ariza, G. A., Niño, H. N., & Chaparro, Y. C. (2025). Importancia de la cultura organizacional en la Fundación Grupo Social. http://repository.unad.edu.co/handle/10596/66531
Muñoz, J. B., & Parra, J. C. V. (2023). Aproximación a la discriminación de grupos en situación de vulnerabilidad desde una perspectiva jurídica, social y ética. Revista Humanidades: Revista de la Escuela de Estudios Generales, 13(2), 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9079688
Navarro, J. A., Henao, J. A., Páramo, M., Courreau, M. O. P., & Ibagué, T. (2023). Por Qué Se van?: Un Análisis Del Comportamiento y Causas De La Deserción Estudiantil En La Universidad del Tolima. https://repository.ut.edu.co/server/api/core/bitstreams/7beff35f-8102-4b7c-8b0a-c44ba8e5766d/content
Pérez, G. R., Marqués, L. L., Poleo, A. J., Rivera, A., & von Feigenblatt, O. F. (2023). El liderazgo educativo en los programas de educación especial: Una revisión de la literatura. Anales de la Real Academia de Doctores, 8(4), 785-801. https://www.rade.es/imageslib/PUBLICACIONES/ARTICULOS/V8N4%20-%2006%20-%20AO%20-%20RIVERA.pdf
Pinto, D. A. (2024). Rutas de transformación: El conflicto y el arte en la escuela. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/21009
Espina, M. P., Fundora, G., Zabala, M. C., & Núñez, I. (2021). Enfoque integral afirmativo en políticas públicas. Desafíos y propuestas para la superación de brechas de equidad racializadas en Cuba. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2). https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/11550/1/Enfoque-integral-afirmativo.pdf
Reyes, C. P., Angulo, R. A., Romero, A. P., & Velásquez, C. (2023). Cuidado, acompañamiento y bienestar: Historia y apuestas del Centro de Asesoría Psicológica y Salud de la Pontificia Universidad Javeriana. Pontificia Universidad Javeriana. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=dGUiEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1979&dq=En+contextos+universitarios,+la+Psicolog%C3%ADa+del+Derecho+Humano+puede+orientar+estrategias+como:+Programas+de+sensibilizaci%C3%B3n+sobre+estigmas+socioecon%C3%B3micos,+Intervenciones+psicosociales+para+el+acompa%C3%B1amiento+estudiantil,+Reformulaci%C3%B3n+de+pol%C3%ADticas+institucionales+con+enfoque+en+derechos+y+equidad,+Creaci%C3%B3n+de+redes+de+apoyo+y+espacios+seguros+para+estudiantes+vulnerables.&ots=F-rdNUt2Ij&sig=NZEbeybMtJZrhJIcRf8YI8vZuLI
Rojas, M. M. T., Fernández, M. B., Astudillo, P., Stefoni, C., Salinas, P., & Valdebenito, M. (2019). La inclusión de estudiantes LGTBI en las escuelas chilenas: Entre invisibilización y reconocimiento social. Pensamiento Educativo, 56(1), 1-14. https://revistadelaconstruccion.uc.cl/index.php/pel/article/view/23489
Rueda, V. A. (2025). Discriminación hacia estudiantes hombres gays de la Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco. http://rixplora.upn.mx/jspui/bitstream/RIUPN/185518/1/3927%20-%20UPN092MESALVE2025.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.