Didactic manual for evaluation of learning of the curricular block The human being and space (Original)
Keywords:
formative assessment; teaching manual; social sciences; active participation; school geographyAbstract
This article presents a teaching manual aimed at assessing learning outcomes in the curriculum block "Human Beings and Space," aimed at fourth-year students of Elementary General Education at the Sinaloa Educational Unit, located in Balzar, Guayas, Ecuador. The research, with a qualitative and cross-sectional approach, was developed with the participation of 30 students and 5 teachers. The manual included contextualized activities, active methodological strategies, and formative assessment tools such as rubrics and checklists. Data collection was conducted through surveys, observations, and conversational interviews, applying triangulation analysis to validate the findings. The results showed an improvement in the understanding of geographic content, greater student participation, and a positive assessment of the manual by teachers. It is concluded that the use of this resource strengthens the teaching-learning and assessment processes in Social Sciences, promoting more inclusive, reflective, and contextualized practices.
Downloads
References
Calvas, M. G. (2022). La enseñanza de la Geografía en edades tempranas. Revista Ciencia & Sociedad, 2(2). https://orcid.org/0000-0003-2406-7544
Colmenares, A. M., Castillo, N. M., & Ortiz, M. (2020). Evaluación del aprendizaje: Significados construidos por los docentes en la escuela rural primaria. Voces de la Educación. https://hal.science/hal-02505973
Espinoza, E. E. (2022). La evaluación de los aprendizajes. Conrado, 18(85), 120-127. https://scholar.google.es/citations?user=6dxQFPoAAAAJ&hl=es&oi=sra
Guapi, D. F., Carchipulla, S. C., Eras-Eras, V. D., Coronado, D. V., & Coronado, G. J. (2024). El Currículo Nacional Ecuatoriano, a través de sus Criterios e Indicadores de Evaluación Aseguran la Consolidación de las Destrezas Básicas en los Niveles Básica y Bachillerato. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10908
Jihuallanca, I., Figueroa, M. A., & Ruelas, J. A. J. (2023). La evaluación formativa en estudiantes de educación primaria: Una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4428
Meléndez, A. (2021). Joaquín Prats: La didáctica de las ciencias sociales como ciencia. Perspectivas, 22. https://doi.org/10.15359/rp.22.2
Ministerio de Educación. (s. f.). Guías para la implementación del currículo. Consultado 18 de abril de 2025. https://educacion.gob.ec/guias-para-la-implementacion-del- curriculo/
Muñoz, E., & Solís, B. P. (2021). Enfoque Cualitativo y Cuantitativo de la Evaluación Formativa. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 1-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512591
Sandoval, M. C. (2023). Evaluación formativa y aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4375
Studocu. (2021). Enfoques y modelos de la evaluación Worthen. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-de-el-salvador/evaluacion-de- los-aprendizajes/enfoques-y-modelos-de-la-evaluacion/9843028
Suarez, M. (2024). Instructivo de Evaluación Estudiantil 2024 Sierra-Amazonía y Planificación Microcurricular con Inserciones Curriculares y DUA. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/385289697_Instructivo_de_Evaluacion_Estu diantil_2024_Sierra- Amazonia_y_Planificacion_Microcurricular_con_Inserciones_Curriculares_y_DUA
Universidad de Lima. (2024). Instructivo de Evaluación Estudiantil 2024. Oficina de Innovación y calidad educativa ICE. https://darkoficialeducacion1.blogspot.com/p/instructivo-de-evaluacion- estudiantil.html
Yepes, E. E., & Gutiérrez, J. (2022). Evaluación formativa como proceso mentor en la enseñanza y aprendizaje hacia la calidad educativa. Revista de Ciencias Sociales, 28(6), 255-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598055
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.