This is an outdated version published on 2025-04-08. Read the most recent version.

The actions of the Educational Psychologist in the professional pedagogical orientation of ninth grade students (Original)

Authors

Keywords:

system of activities; professional pedagogical orientation; pedagogical careers; educational psychologist

Abstract

Pedagogical professional guidance is a process that guarantees the training of future education professionals. This work aims to present the results of the implementation in the educational practice of a system of activities for the pedagogical professional orientation of the ninth-grade students in the Basic Secondary School "Capitana Catalina Valdés Páez" of the Consolación del Sur Municipality, using as methods and techniques, the interview, surveys, the composition and technique of wishes. Its implementation in practice through the different guidance pathways allowed obtaining a more organized, systematic and systemic process, where the joint work of the educational psychologist with the students and the family allowed them to appropriate the contents related to the pedagogical profession and the work of the teacher, awakening interests and motivations for teaching careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Enrique Cardoso Rojas, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.

    MSc. Profesor de la asignatura Metodología de la investigación Educativa del Departamento Pedagogía-Psicología

  • Gresin Castro Pérez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.

    Dr.C. Profesora de Psicología del Departamento Educación Especial.

  • Daimy Hernández Otaño, ESBU “Capitana Catalina Valdés Páez” Municipio Consolación del Sur. Cuba.

    Lic. Psicopedagoga.

References

Arango, Y., & Ramos, G. (2021). Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 778-793. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2484

Bravo, G. T., Pin, L. A., Solís, S. C., Barcia, A. S., & Barcia, M. F. (2021). La psicopedagogía y su relación con la Orientación Vocacional y Profesional de los estudiantes de bachillerato. Dominio de las Ciencias, 7(1), 658-676. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1731

Caro, Y., Cueto, R. N., & Sánchez, S. (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 69-83. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1475

Castellanos, R., Baute, M., & Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1708

Del Toro, Y., & Díaz, Y. (2024). Psicopedagogía y Educación Especial: formación profesional para la orientación familiar de educandos con discapacidad intelectual. Revista Varela, 24(67), 41-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.10429177

Guerrero, I. (2023). Formación del psicopedagogo para el desempeño de la función orientadora [Tesis doctoral, Universidad de Matanzas]. Rein. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/2304

Hernández, J. R., Becalli, L. E., & Rouco, D. (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica. Atenas, 3(43), 132-147. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/135

Inocencio, A. (2017). Relación sistémica entre orientación, orientación educativa y orientación profesional. EduSol, 17(59), 63-76. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753051019/475753051019.pdf

Mosqueda, L. (2023). La educación integral de la sexualidad en el cumplimiento de las funciones profesionales del psicopedagogo. Revista Espiga, 22(46), 35-58. https://doi.org/10.22458/re.v22i46.4859

Mosqueda, E., Moncada, M. C., & Téllez, V. E. (2018). El deber Ser de la Orientación Profesional: aspectos normativos. Santiago, 3-17. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4445

Polanco, M. M., Cueto, R., & Torres, M. B. (2019). Acciones para la orientación profesional vocacional pedagógica de los escolares de secundaria básica. Pedagogía y Sociedad, 22(56), 203-227. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/936

Rodríguez, P., Ocampo, C. I., & Sarmiento, J. A. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.285881

Rojas, A. L., Torres, L. C., & Pérez, M. A. (2020). El proceso de orientación hacia la carrera, desde el rol del psicopedagogo en la institución educativa. Conrado, 16(73), 35-40. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1267/

Published

2025-04-08

Versions

How to Cite

The actions of the Educational Psychologist in the professional pedagogical orientation of ninth grade students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 322-334. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5145