The actions of the Educational Psychologist in the professional pedagogical orientation of ninth grade students (Original)
Keywords:
system of activities; professional pedagogical orientation; pedagogical careers; educational psychologistAbstract
Pedagogical professional guidance is a process that guarantees the training of future education professionals. This work aims to present the results of the implementation in the educational practice of a system of activities for the pedagogical professional orientation of the ninth-grade students in the Basic Secondary School "Capitana Catalina Valdés Páez" of the Consolación del Sur Municipality, using as methods and techniques, the interview, surveys, the composition and technique of wishes. Its implementation in practice through the different guidance pathways allowed obtaining a more organized, systematic and systemic process, where the joint work of the educational psychologist with the students and the family allowed them to appropriate the contents related to the pedagogical profession and the work of the teacher, awakening interests and motivations for teaching careers.
Downloads
References
Arango, Y., & Ramos, G. (2021). Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 778-793. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2484
Bravo, G. T., Pin, L. A., Solís, S. C., Barcia, A. S., & Barcia, M. F. (2021). La psicopedagogía y su relación con la Orientación Vocacional y Profesional de los estudiantes de bachillerato. Dominio de las Ciencias, 7(1), 658-676. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1731
Caro, Y., Cueto, R. N., & Sánchez, S. (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 69-83. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1475
Castellanos, R., Baute, M., & Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1708
Del Toro, Y., & Díaz, Y. (2024). Psicopedagogía y Educación Especial: formación profesional para la orientación familiar de educandos con discapacidad intelectual. Revista Varela, 24(67), 41-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.10429177
Guerrero, I. (2023). Formación del psicopedagogo para el desempeño de la función orientadora [Tesis doctoral, Universidad de Matanzas]. Rein. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/2304
Hernández, J. R., Becalli, L. E., & Rouco, D. (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica. Atenas, 3(43), 132-147. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/135
Inocencio, A. (2017). Relación sistémica entre orientación, orientación educativa y orientación profesional. EduSol, 17(59), 63-76. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753051019/475753051019.pdf
Mosqueda, L. (2023). La educación integral de la sexualidad en el cumplimiento de las funciones profesionales del psicopedagogo. Revista Espiga, 22(46), 35-58. https://doi.org/10.22458/re.v22i46.4859
Mosqueda, E., Moncada, M. C., & Téllez, V. E. (2018). El deber Ser de la Orientación Profesional: aspectos normativos. Santiago, 3-17. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4445
Polanco, M. M., Cueto, R., & Torres, M. B. (2019). Acciones para la orientación profesional vocacional pedagógica de los escolares de secundaria básica. Pedagogía y Sociedad, 22(56), 203-227. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/936
Rodríguez, P., Ocampo, C. I., & Sarmiento, J. A. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.285881
Rojas, A. L., Torres, L. C., & Pérez, M. A. (2020). El proceso de orientación hacia la carrera, desde el rol del psicopedagogo en la institución educativa. Conrado, 16(73), 35-40. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1267/
Published
Versions
- 2025-07-11 (2)
- 2025-04-08 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.