This is an outdated version published on 2025-04-08. Read the most recent version.

Impact of B-Learning on mathematical mathematical logical reasoning and academic performance (Original)

Authors

Keywords:

B-learning; logical reasoning; strategy; mathematics; Basic Upper Level

Abstract

The integration of B-learning strategies in mathematics teaching, aimed at developing logical reasoning as the foundation for academic performance, is a current educational priority. This article aims to evaluate the impact of a B-learning strategy on the development of logical reasoning and academic performance in mathematics for students in the Basic Upper Level. To achieve this goal, the research, following a mixed-method approach and a quasi-experimental design, selected an intentional sample of 1054 students, 35 teachers, 5 school administrators, and one teaching. Data collection and analysis combined quantitative instruments such as standardized tests and digital platform records, along with qualitative methods such as surveys and learning journals. Significant impacts on logical reasoning were demonstrated, with a 61% increase in critical thinking and a 46.47% improvement in pattern recognition; in terms of academic performance, average grades increased by +2.5 points, and 52.45% of students scored above 8/10. The evaluation of the impact of the B-learning strategy in Education District 09D13 revealed notable progress in logical reasoning and academic performance, showcasing the effectiveness of interactive activities and constructivist methodologies within the strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Evelyn Cecilia Vaca Murgueitio, Universidad Bolivariana del Ecuador.

    Estudiante.

  • Denisse Norley Cedeno Rodriguez, Universidad Bolivariana del Ecuador.

    Estudiante.

  • Jorge Francisco Vera Mosquera, Universidad Bolivariana del Ecuador.

    Estudiante.

  • Jorge Mesa Vazquez, Universidad del Oriente, Cuba.

    Estudiante.

References

Arboleda, M. M. (2024). Desarrollo del Pensamiento Lógico-Matemático y su relación con las Prácticas Pedagógicas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9794

Benavides, J. S. (2022). B-learning: Oportunidades de aprendizaje en el nuevo contexto educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3079

Celi, S. Z. C., Sánchez, V. C., Quilca, M. S., & Paladines, M. C. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. 5(19). http://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/123456789/1040

Educación General Básica Superior. (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Subnivel SUPERIOR. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/curriculo-superior/

Fernandez, F. U., Auccacusi, R. T., Campo, C. G., & Valle, E. R. C. (2024). Uso de Tecnologías en matemática y su impacto en la enseñanza. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12341

García, A. R, Vallejo, R. C., & Ortiz, W. (2023). Herramientas digitales en la enseñanza-aprendizaje de la matemática en estudiantes de la educación general básica. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(11). https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1473

Gomez, L., Chuquitarco, S., Yagual, M., Chavesta, M. V., & Parra, M. F. (2024). Educación Inclusiva y Diversidad. Biblioteca Ciencia Latina, 145. https://doi.org/10.37811/cli_w1047

Gutiérrez, C. H., & Álvarez, C. A. V. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28). https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill, inc. https://biblioteca.ucuenca.edu.ec/digital/s/biblioteca-digital/ark:/25654/2140#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Huaringa, K. L., & Espinoza, J. C. (2024). Softwares matemáticos y el aprendizaje de los problemas aritméticos. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(35), 2447-2461. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i35.880

Lugo, J. K., Vilchez, O., & Romero, L. J. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. https://doi.org/10.22335/rlct.vlli3.991

Medina, M., Rojas, R., & Bustamante, W. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. http://coralito.umar.mx:8383/jspui/handle/123456789/1539

Muñoz, M. (2024). Desarrollo del Pensamiento Lógico-Matemático y su relación con las Prácticas Pedagógicas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9794

Núñez, E., Monclúz, I. M., & Ravina, R. (2019). El impacto de la utilización de la modalidad B-Learning en la educación superior. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(1), 26-39. https://www.redalyc.org/journal/4677/467757705002/html/?form=MG0AV3

Orihuela, C. R. (2024). Estrategias de resolución de problemas matemáticos en estudiantes: Una revisión sistemática. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.12659918

Osorio, J. Á., & Castiblanco, S. L. (2019). Efectividad del b-learning sobre rendimiento académico y retención en estudiantes en educación a distancia. Entramado, 15(1). https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5406

Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: Una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000500134&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ramírez, M. A., & Peña, C. C. (2022). B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. Revista Docentes 2.0, 15(2), 5-16. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.309

Rivera, L. A., Zambrano, O. A., Molina, L. S., & Castillo, R. C. (2024). Uso de plataformas B-Learning y su influencia en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje en los docentes y estudiantes. Journal of Science and Research, 9(4), 101-116. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/3239

Salvat, B. G. (2018). La evolución del e-learning: Del aula virtual a la red. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2). https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577

Santillana. (2024). Informe 2023. Informes corporativos—Santillana. Santillana-Ecuador. https://informes.santillana.com/informe-2023/

Universidad Interamericana para el Desarrollo. (2022, 24 de octubre). B-learning: Impacto y tendencias en el aprendizaje. UNID. https://blog-unid.talisis.com/b-learning-impacto-y-tendencias-en-el-aprendizaje

León, A. P., Risco, E., & Alarcón, C. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la Educación Superior, 43(172), 123-144. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.012

Velásquez, D. C., & Lesmes, L. A. (2024). Herramientas Digitales En El Proceso De Enseñanza Y Aprendizaje De Las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14103

Published

2025-04-08

Versions

How to Cite

Impact of B-Learning on mathematical mathematical logical reasoning and academic performance (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 302-321. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5144