The reinforcement of identity values through the study of local history (Original)

Authors

Keywords:

culture; identity; values; history

Abstract

Today, we live in confusing times that demand the search for pedagogical alternatives to reorient, transform and educate an integral, competent professional, with broad scientific preparation, ethical and humanistic training, with a behavior based on values and high social commitment. Enormous challenges are faced in order to raise the standard of living, education and culture. The role of national and cultural identity and the challenges that culture must assume in this scenario are essential. It is increasingly necessary to continue working on the orientation and formation of values in the new generations, as well as to achieve a greater link between communication and education strategies. As a process of collective construction in constant transformation, the apprehension of the meaning of cultural identity allows the development of the potentials of the subject in the search for personal satisfaction and at the level of society, the responsibility and collective participation of its members as a guarantor of continuity, transformation and sustainability. The communities of Majibacoa are the focus of attention in this study. They face an integration process that is representative of a social problem, reflecting the current context in which the processes inherent to it are developed. The present work gathers actions to strengthen the identity values of the society in the territory departing from the study of its economic and social history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafaela Martínez Collazo, Centro Universitario Municipal Majibacoa, Las Tunas. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar

  • Arturo Marrero Tamayo, Centro Universitario Municipal Majibacoa. Las Tunas. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Informática. Profesor Asistente

  • Jorge Velázquez Peña, Centro Universitario Municipal Majibacoa. Las Tunas. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Lengua Inglesa. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Alarcón-Quintana, E., Cortón-Romero, B., Sigas-Costafreda, O., & Michels-Migthy, J. (2022). Formación y consolidación de la identidad nacional cubana desde la actividad profesional pedagógica. Portal De La Ciencia, 3(2), 145–156. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i2.319

Barnet, M. (2010). La cultura, una energía creativa [Ponencia]. XII Encuentro Internacional de Economistas sobre globalización, La Habana, Cuba. https://www.juventudrebelde.cu/cuba/2010-03-13/la-cultura-una-energia-creativa

Dávila, Y. (2023). La enseñanza de la historia hoy. Pueblo y Educación.

De la Torre, C. (2023). Psicología latinoamericana: entre la dependencia y la identidad. Academia de Ciencias de Cuba.

García, Y. V., Martínez, M., Guadarrama, P., Borroto, L. T., Bell, J., Valdés, G., Morales, E., Soler, S. D., Medina, O., Beltrán, A. L. & Cortón, B. (2022). Red de estudios de identidad cultural cubana y latinoamericana. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 12(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2304-01062022000200018&script=sci_arttext&tlng=en

Guzmán, C. (2009). Modelo pedagógico para la formación sociohumanista del ingeniero agrónomo [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”]. Repositorio institucional.

Infante, M. E., & Hernández, R. C. (2011). El fortalecimiento de valores identitarios a partir del estudio de la cultura. Revista Luz, 10(1), 1-9.

Jacobo, M. (2015). Valores de identidad cultural desde la monumentalística de Alberto Lescay en la región oriental [Tesis de maestría, Universidad de Las Tunas]. Repositorio institucional.

Macías, R. (2011). Factores culturales y desarrollo cultural comunitario. Reflexiones desde la práctica. http://www.eumed.net/librosgratis/2011c/985/desarrollo%20cultural%20comunitario.htm

Pírez, B. J. (2020). Investigación y educación en la universidad sobre identidad cultural latinoamericana. Revista Varela, 20(57), 336-349. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/6

Ramos, A. (2020). Los valores morales y éticos en el docente una perspectiva personal. Revista de Investigación Académica sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (32), 1-18. DOI: https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi32.320

Published

2025-04-07

How to Cite

The reinforcement of identity values through the study of local history (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 162-173. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5121