The Role of Higher Education in the Adoption of Artificial Intelligence for Smart Cities (Original)

Authors

Keywords:

learning; innovation; artificial intelligence, sustainability; educational technology

Abstract

The study analyzed the importance of higher education as a central axis in the preparation of future professionals who drive sustainable urban development through the implementation of advanced technologies. The primary objective of the research was to identify how university education contributes to the adoption and use of these technologies in the design of innovative solutions for smart urban environments. A mixed methodology was used, including quantitative and qualitative methods, based on surveys conducted with students and faculty, as well as statistical analysis of variables related to educational level, technological knowledge, and attitudes toward technology. Among the most notable results, it was found that the adoption of artificial intelligence and the Internet of Things increases significantly with educational level, being more effective in environments where universities promote collaborative projects and multidisciplinary training. The main conclusion is that higher education plays a fundamental role in the transfer of knowledge and skills necessary to address the technological and social challenges of smart cities. This work is part of the research project: factors that determine the acceptance of smart city technologies in students with a high educational level, as well as the community engagement project: "Smart Urban Planning Web Platform for Strengthening Technological Services in Municipalities of Southern Manabí, Phase I", both developed by the Intelligent and Cyber-Physical Systems research group of the State University of Southern Manabí.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julio Pedro Paladines Morán, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magister en Informática Empresarial. Ingeniero en Sistema. Especialista en Redes y Comunicaciones de Datos. Diplomado en Autoevaluación y Acreditación Universitaria. Doctorando en Tecnologías de la Información y Comunicaciones. Docente de la carrera de Tecnologías de la Información

  • Grace Liliana Figueroa Morán, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Doctora en Tecnologías de la Información y Comunicaciones. Magister en Informática Empresarial. Magister en Docencia Universitaria e Investigación Educativa. Licenciada en Ciencia de la Educación-Informática. Especialista en Redes y Comunicaciones de Datos. Diplomado en Autoevaluación y Acreditación Universitaria. Docente de la carrera de Tecnologías de la Información

  • Holanda Campozano Pilay, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador

    Ingeniera en Computación y Redes. Magister en Gerencia Educativa. Diplomado en Desarrollo de Proyectos de Tesis. cursando Doctorado en Tecnologías de la Información y Comunicaciones. Docente de la carrera de Tecnología de la Información

  • Christian Ruperto Caicedo Plúa, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador

    Doctor en Gestión de la Tecnología y la Innovación. Coordinador del Grupo de Investigación Sistemas Inteligentes y Ciberfísicos GISICF-UNESUM. Director de proyecto de investigación. Director de proyecto de vinculación con la sociedad. Docente Titular Investigador de la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Becario e Investigador Senescyt. Facultad de Ciencias Técnicas. Carrera Tecnologías de la Información

References

Barrientos, E., & Areniz, Y. (2019). Universidad inteligente: Oportunidades y desafíos desde la Industria 4.0. Revista Ingenio, 16(1), 56–60. https://doi.org/10.22463/2011642x.2343

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2024). Índice Latinoamericano de Inteligencia Artificial (ILIA). https://www.cepal.org/es/comunicados/indice-latinoamericano-inteligencia-artificial-ilia-mantiene-chile-brasil-uruguay-como

Eaton, E., Koenig, S., Schulz, C., Maurelli, F., Lee, J., Eckroth, J., & Williams, T. (2018). Blue sky ideas in artificial intelligence education from the EAAI 2017 new and future AI educator program. AI Matters, 3(4), 23-31. https://doi.org/10.1145/3175502.3175509

Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, (7), 48-59. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359/3423

Herrera, L., & Muñoz, D. (2017). Inteligencia artificial y lenguaje natural. Lenguas Modernas, 19, 157-165. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/45790

Miailhe, N. (2018). Competing in the Age of Artificial Intelligence: The State of the Art of AI & Interpretation of Complex Data. In The impact of artificial intelligence on the (re)insurance sector (pp. 11-14). Focus. https://www.scor.com/sites/default/files/focus_scor-artificial_intelligence.pdf

Miailhe, N., & Lannquist, Y. (2018). Un desafío de gobernanza mundial. Integración & comercio, (44), 218-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6551945

Morín, E. (2018). De la reforma universitaria. Revista Educación Química, 9(3), 143-147. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1998.3.66556

Ocaña, Y., Valenzuela, L. A., & Garro, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Pandiella, A., Moreno, L., García, C., & Sanz, E. (2018). Modelo de estimación de los indicadores del Academic Ranking of World Universities (Shanghai Ranking). Revista española de Documentación Científica, 41(2), 204. https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1462

Parra, J., Guerrero, C., & Rico, D. (2017). IOT: Una aproximación desde ciudad inteligente a universidad inteligente. Revista Ingenio UFPSO, 13, 142-153. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ingenio/article/view/2128/2068

Rico, D., Maestre, G., Guerrero, C., Medina, Y., Areniz, Y., Sánchez, M.C., & Barrientos, E. (2021). Smart university: Key factors for the adoption of internet of things and big data. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (41), 63–79. https://doi.org/10.17013/risti.41.63-79

Vega, A., Morillo, K., Campoverde, C., & Rodríguez, L. (2021). Smart UNL: un Concepto de Universidad Inteligente. Revista Tecnológica -ESPOL, 33(1), 137-14. https://doi.org/10.37815/rte.v33n1.813

Vera, F. (2023) Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Vergel, G., & Guerrero, A. (2023). Ciudad Inteligente: mejoramiento de la seguridad ciudadana a través del uso de nuevas tecnologías. Revista Ingenio, 20(1), 32–39. https://doi.org/10.22463/2011642x.3510

Zapata, M. (2018). La universidad inteligente. La transición de los LMS a los Sistemas Inteligentes de Aprendizaje en Educación Superior. RED. Revista de Educación a Distancia, 57(10), 1-43. https://revistas.um.es/red/article/view/327431/228031

Published

2025-03-27

How to Cite

The Role of Higher Education in the Adoption of Artificial Intelligence for Smart Cities (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 728-742. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5053