Impact of university social responsibility on community development in the digital era (Review)
Keywords:
university social responsibility; community development; digital technology; higher education; social impact; community projectsAbstract
Interaction between universities and society represents a key challenge for higher education institutions today. This implies materializing university social responsibility, which has experienced a remarkable development in recent years, particularly in the context of the digitization of higher education. The purpose of this research has been to analyze the influence of university social responsibility on the progress of communities in the digital era, highlighting the role that universities play in integrating digital technologies into their institutional strategies, with the aim of promoting social welfare. In order to achieve this, a literature review and several case studies were conducted by means of theoretical and empirical methods: induction-deduction, analysis-synthesis, and document analysis, which show that cooperation between universities and communities, supported by digital tools, can contribute significantly to improving the living conditions of vulnerable groups. The main results indicate that university social responsibility initiatives, enhanced by technological platforms, facilitate the implementation of sustainable solutions that promote access to education, health and technological resources. Finally, the article suggests a proposal aimed at reinforcing the contribution of universities to the development of social responsibility initiatives.
Downloads
References
Álvarez, M., & Prieto, P. (2023). Presentación del Dossier temático: “La educación superior en la era digital”. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(2), 28-45. DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.879
Andia, W., Yampufe, M., & Antezana, S. (2021). Responsabilidad social universitaria: del enfoque social al enfoque sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300019&lng=es&tlng=es.
Gallego, S., & Vinader, R. (2019). Capital social digital: las herramientas digitales como amplificadoras de la sociedad civil. BARATARIA. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 26, 31-48. https://www.redalyc.org/journal/3221/322161687002/html/
González, L. A. (2024). Desafíos y estrategias para superar la brecha digital en entornos universitarios: una revisión sistemática. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 217-243. DOI: https://doi.org/10.69821/REMUVAC.v1i1.33
Kingo, L. (2019, 25 de julio). El Pacto Mundial de la ONU: La Búsqueda de Soluciones para Retos Globales. Organización de Naciones Unidas. https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/el-pactomundial-de-la-onu-la-b%C3%BAsqueda-de-soluciones-para-retos-globales#:~:text=El%20 Pacto%20Mundial%20de%20las,forma%20que%20avancen%20los%20objetivos
Luna, A. E., Vega, F., & Luna, M. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación en la consolidación de la Educación Superior a distancia en América Latina. Conrado, 15(67), 32-37. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200032&lng=es&tlng=es.
Macías, D., & Bastidas, C. (2019). Responsabilidad Social Universitaria: estudio de caso desde la perspectiva de los estudiantes. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 4(23), 23-44. https://www.redalyc.org/journal/2150/215067134003/html/
Maldonado, B. R., & Benavides, K. V. (2018). Educar para la paz: Una dimensión de la responsabilidad social universitaria. Ciencias Administrativas, (12), 13-26. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S2314-37382018000100013&script=sci_arttext
Pérez, J., & Vallaeys, F. (2016). Prácticas y modelos de Responsabilidad Social Universitaria en México: proceso de transformación en la universidad. Anuies. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/libros/Libro221.pdf
Ramos, F. (2024). Transformación digital en las Instituciones de Educación Superior: Retos, estrategias y perspectivas para el siglo XXI. Punto Cero, 29(48), 42-52. DOI: https://doi.org/10.35319/puntocero.202448229
Rodríguez, A. (2024). Educación en valores: la responsabilidad social universitaria. Praxis Educativa, 28(2), 1-17. https://www.redalyc.org/journal/1531/153177973016/html/
Tauber, F. (2017). La Universidad Nacional de la Plata en el contexto actual: la búsqueda de un modelo inclusivo. Revista de Extensión Universitaria, 7(7), 132-143. https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.7058
Tobón, F., López, L., & Londoño, C. (2019). Investigación formativa y prácticas académicas integradoras en el marco de la Responsabilidad Social Universitaria: Un análisis a partir de metodología mixta. Entramado, 15(2), 188-200. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1900-38032019000200188&script=sci_arttext
Urdapilleta, J. (2019). Fortalecimiento de la responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de la economía social y solidaria. Perfiles Educativos,11(164), 171-185. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58683
Zapata, D. (2024). Responsabilidad Social Universitaria en la era digital: Análisis de contenidos web de las universidades pertenecientes a la Red de Universidades Católicas de Colombia. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 2050 – 2061. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2006
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.