The Information Society and its Influence on the Knowledge Society (Original)
Keywords:
knowledge; society; education; digital; developmentAbstract
The objective of this article is to determine how the information society influences the consolidation of the knowledge society, considering the links, opportunities and challenges between both. To do this, a bibliographic review methodology was used, based on the critical analysis of theoretical and empirical sources related to the topic. This approach allowed us to identify the main conceptual contributions to the information society and its evolution towards a knowledge society. The results obtained indicate that the information society, although fundamental for massive access to data and technological resources, does not by itself guarantee the generation of applicable knowledge. The positive impact of this transition depends on factors such as closing the digital divide, training in critical skills for information management, and developing inclusive environments that promote innovation and learning. Likewise, it is highlighted that the knowledge society transforms information into useful knowledge and promotes sustainable development based on education and well-being. It is concluded that, to consolidate the influence of the information society in the knowledge society, it is essential to implement strategies that combine equitable access to information and communication technologies (ICT) with the comprehensive training of individuals, thus guaranteeing balanced progress.
Downloads
References
Arriola, C. (2024). La ética en la era digital. Revista Científica Internacional . https://revista-cientifica-internacional.org/index.php/revista/article/view/81
Calmon, S. (2023). La tesitura de las relaciones entre la cultura digital, la emergente economía de plataformas on-demand y las tramas centrales de la representatividad simbólica del consumo en la contemporaneidad. UNIVERSIDAD DE CIENCIAS EMPRESARIALES Y SOCIALES. https://dspace.uces.edu.ar/jspui/bitstream/123456789/6535/1/Guit%C3%A9rio_Tesitura.pdf
Cruz , M., Pozo, M., Aushay , H., & Arias, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, vol. 9, núm. 1, pp. 44-59. https://www.redalyc.org/journal/4768/476862662003/html/
Forero, I. (2019). LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO. Revista Científica General José María Córdova, vol. 5, núm. 7. https://www.redalyc.org/pdf/4762/476248849007.pdf
González, A., & García, N. (2019). Impacto de la tecnología en la sociedad: el caso de Ecuador. Universidad y Sociedad vol.11 no.5 Cienfuegos. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500176
Jaramillo, J., & Escudero, P. (2024). El impacto de las tic en el ciclo de aprendizaje. Pol. Con. (Edición núm. 85) Vol. 9, No 1. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9282006.pdf
Laraque, C. (2021). ¿Sociedad de la información ó sociedad del conocimiento? Congreso iberoamericano de educación. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/TICEDUCACION/r1180_Laraque.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2022). INCLUSIÓN Y EQUIDAD: HACIA LA CONSTRUCCIÓN DE UNA POLÍTICA DE EDUCACIÓN INCLUSIVA PARA COLOMBIA. ISBN: 978-958-785-374-2. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf
Muñoz, E., Jacome, E., & Medina, G. (2024). Análisis de la Brecha Digital y el Acceso a Recursos Tecnológicos en las Instituciones de Educación Secundaria en Ecuador. Ciencia Latina: Revista Cientifica Multidisciplinar. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/11086/16272/
Ordoñez, E., Barrera, H., & Abril, J. (2019). Sociedad del conocimiento enfocado al capital intelectual empresarial. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7144058.pdf
Perdomo, R. (2023). Gestión del conocimiento: una estrategia útil para la gerencia. Revista Gestión y Gerencia. Vol 17 (1). 30-47. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9433396.pdf
Silva, M. (2022). Teletrabajo: qué es y cómo está cambiando el mundo laboral. Obtenido de https://blogs.iadb.org/trabajo/es/teletrabajo-que-es-y-como-esta-cambiando-el-mundo-laboral/
Soledispa, X., Pionce, J., & Sierra, M. (2022). La gestión administrativa, factor clave para la productividad y competitividad de las microempresas. Vol. 8, núm. 1. Febrero Especial, 2022, pp. 280-294. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8383391.pdf
Tapia, S., Cabrera, S., Santín, N., Tandazo, M., & Carrión , J. (2023). Revolucionando el aprendizaje: desafíos y oportunidades en la era digital. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6858/10424
Valle, A. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Facultad de Educación PUCP. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf
Vizcaíno, P., Cedeño, R., & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/7658/11619/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.