Pop music as a tool to improve communication skills in the English language (Original)

Authors

Keywords:

autonomous learning; communication; collaborative teaching; student motivation; digital resources

Abstract

Teaching English in university contexts faces challenges related to students' motivation and active participation. This research examined student-centered pedagogical approaches to improve language acquisition in non-English speaking universities. The main objective was to identify effective strategies that enhance autonomous and communicative learning. A mixed methodology was used, combining student and teacher surveys with classroom observations. The research was carried out by applying techniques such as learning based on the use of pop music for linguistic activities and interactive digital platforms. The main result indicated a significant increase in communication skills, especially in oral expression, by incorporating participatory and contextualized dynamics. Students reported greater confidence and satisfaction with their learning. The main conclusion highlights those student-centered approaches, such as collaborative learning and the use of current cultural resources, are key to overcoming traditional barriers in English teaching. This study highlights the need to redesign teaching strategies based on the needs and preferences of students to achieve a more effective and contextualized language education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlon Rubén Barcia Moreira, Universidad Estatal del Sur Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Licenciado en Ciencias de la Educación. mención Inglés – Francés. Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Docente de la Universidad Estatal del Sur Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Johanna Elizabeth Tello Macias, Unidad Educativa Fiscomisional PCEI “Padre Jorge Ugalde Paladines” Portoviejo. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialidad Inglés. Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Unidad Educativa Fiscomisional PCEI “Padre Jorge Ugalde Paladines” Portoviejo. Ecuador.

  • Karla Mercedes Mendoza Loor, Instituto Superior Tecnológico Paulo Emilio Macías. Ecuador.

     Licenciada en Ciencias de la Educación mención Inglés - Francés. Instituto Superior Tecnológico Paulo Emilio Macías. Ecuador.

  • Gimena Elizabeth Rodríguez Govea, Unidad Educativa Fiscal “24 de mayo No 2” Portoviejo. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialidad Inglés. Unidad Educativa Fiscal “24 de mayo No 2” Portoviejo. Ecuador.

References

Alonso, A. M. (2018). Las canciones pop como recurso para la enseñanza del inglés como segunda lengua. Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/15967/MiguelAlonsoArianna.pdf;jsessionid=390CC3E09D9908F6B9FF3BF91816A185?sequence=1

Bonilla, R. A., Herrera, M. A., Leal, G. A., & Parra, D. R. (2007). La música como herramienta didáctica para la enseñanza aprendizaje del vocabulario en inglés como lengua extranjera. https://ciencia.lasalle.edu.co/server/api/core/bitstreams/40b80847-a5d1-4093-a1d1-6469c5f4fcfc/content

Engh, D. (2013). Why Use Music in English Language Learning? A Survey of the Literature. English Language Teaching, 6(2). https://eric.ed.gov/?id=EJ1076582

Gerda, F. A. (2015). Investigating song-based language teaching and its effect on lexical learning [Tesis de doctorado, Universidad de Wellington]. https://openaccess.wgtn.ac.nz/articles/thesis/Investigating_song-based_language_teaching_and_its_effect_on_lexical_learning/17011901?file=31466609

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

Israel, H. F. (2013). Language Learning Enhanced by Music and Song. Nelson Mandela Metropolitan University. https://infonomics-society.org/wp-content/uploads/licej/published-papers/special-issue-volume-2-2013/Language-Learning-Enhanced-by-Music-and-Song.pdf

Lems, K. (2001). Using music in the adult ESL classroom. Language Studies Journal, 25(1), 12-20. https://eric.ed.gov/?id=ED459634

Ludke, M. K. (2009). Teaching foreign languages through songs. https://www.academia.edu/978951/Teaching_foreign_languages_through_songs_workbook

Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535

Maldonado, K., Rodríguez, A., & Vera, R. (2021). Tecnologías e innovación disruptiva en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(3), 177-186. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/765

Mosquera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones. Realista, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 3438. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4766791.pdf

Murphey, T. (1992). Music and Song. Oxford University Press. https://books.google.com.ec/books/about/Music_and_Song.html?id=QoVOAAAAYAAJ&redir_esc=y

Reina, E. A. (2010). El uso de canciones como herramienta metodológica para desarrollar escucha y conciencia cultural en clases de inglés como lengua extranjera. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 15, 121-138. http://www.redalyc.org/pdf/3222/322227521008.pdf

Schunk, D. H. (1997). Teorías del aprendizaje. Pearson educación. https://books.google.com.ec/books?hl=es&lr=&id=4etf9ND6JU8C&oi=fnd&pg=PA1&dq=Schunk+Teor%C3%ADas+del+aprendizaje&ots=s5Hl0f8Aq5&sig=S2hGtWfGubIkg11W1DJexLUmFE0#v=onepage&q=Schunk%20Teor%C3%ADas%20del%20aprendizaje&f=false

Published

2024-12-23

How to Cite

Pop music as a tool to improve communication skills in the English language (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 490-502. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4920