GeoGebra 3D, a significant design tool for modular coordination (Original)

Authors

Keywords:

modular coordination; architecture; design; GeoGebra 3D; three-dimensional structures

Abstract

Modular coordination is a design approach that relies on the use of standardized units of measurement to facilitate the construction and assembly of different components. To take advantage of the benefits of modular coordination, designers need tools that allow them to visualize, model, and analyze modular structures in three dimensions. At Oriente University, students majoring in Architecture and Urban Planning create these designs with traditional means. The objective of this work is to develop a procedure for the application of GeoGebra 3D software as a significant design tool for modular coordination. A bibliographic review was carried out to identify the methodological strategy most common in the teaching-learning process of Mathematics for architects. Teachers were interviewed to learn about the techniques used for the orientation and treatment of modular coordination tasks. A workshop called “GeoModulo” was held to demonstrate the usefulness of GeoGebra 3D to perform tasks related to the design of shapes in space. The students carried out integrative work where they used GeoGebra 3D to design three-dimensional structures. This task allowed us to verify that the students assimilated the knowledge taught in the workshop. The experience achieved the integration of ICTs and fostered the interdisciplinary relationship of Mathematics and basic disciplines of Architecture and Urbanism careers. It increased the motivation of students towards the study of mathematical content and the application of investigative technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Luis Montero Bizet, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Matemática-Física. Profesor Asistente. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Victor Fabián Quintero Vidal., Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Estudiante de la Facultad de Construcciones. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Yasmin Zaldivar Montes de Oca, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Estudiante de la Facultad de Ingeniería Química y Agronomía. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Aguilar, J. F., Ospina, Y. T., & Jiménez, W. A. (2023). Integración de GeoGebra con Moodle para la construcción de recursos digitales en Matemáticas. Academia y Virtualidad, 16(1), 13-29. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/5654/5455

Ayarde, M. T., & Hernani, A. N. (2022). Los programas gráficos como una opción para la expresión y creación en diseño arquitectónico. Ciencia Sur, 7(9), 7-22. https://dicyt.uajms.edu.bo/revistas/index.php/ciencia-sur/article/view/1435

Bayés, A., & Costa, V. A. (2023). Recursos educativos en GeoGebra para su uso en dispositivos móviles. Unión-Revista Iberoamericana De Educación Matemática, 19(68), 1-9. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/1523/1178

Bermejo, A. J. (2023). Criterios de diseño y estrategias metodológicas para la enseñanza de la carrera de arquitectura en la ciudad de Trujillo–2023 [Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/134483

Crespo, V. (2007). ¿Cómo emplear el software libre en la arquitectura y el diseño? Arquitectura y Urbanismo, 28(2), 92-95. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376839852016

Estrada, M. R., Rodríguez, C., & Cala, E. (2022). La aplicación del GeoGebra en el plan de estudio E de la carrera de Licenciatura en Educación Matemática. Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia de Granma, 18(1), 20-40. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2855/5801

Gauna, M. M., Ambos, B., Manassi, S., Demetrio, V., & Morán, R. G. (2023). Nodo de trasbordo para la ciudad de Corrientes. Análisis del prototipo industrializado para la estación intermodal de transporte. ADNea (10), 124-136. https://doi.org/10.30972/adn.0106362

González, P. F., Román, Y. G., & García, C. A. (2020). La utilización del asistente informático Geogebra en la asignatura matemática básica. (Original). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16(1), 1138-1150. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1898/3523

Herrera, R. A. (2021). Análisis de la reutilización de contenedores a través del diseño modular de espacios residenciales [Tesis de grado, Universidad Cesar Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/114935

Martínez, C., Castro, C., Rocha, D. E., & Nieto, I. (2020). Uso de las TIC en Arquitectura: experiencia de un programa tecnólogo de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia. Módulo Arquitectura CUC, 25(1), 67-84. https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.25.1.2020.03

Montero, J. L., Zaldívar, Y., Quintero, V. F., Sarmiento, M. A., Serrano, E., & Rodríguez, H. (2023). El GeoGebra 3D como herramienta de autoformación para el diseño arquitectónico. Revista Tecnología Educativa, 8(1), 17-23. https://core.ac.uk/download/599191552.pdf

Pagnutti, L. N., Velázquez, F. J., Líbano, M. S., Martos, D. L., & Fileni, M. (2023). Revalorización de las secciones cónicas y cuádricas en la proyección arquitectónica y su funcionalidad en el diseño. XII Encuentro de Docentes de Matemática en Carreras de Arquitectura y Diseño de Universidades Nacionales del Mercosur (EMAT), Santa Fe. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/159995

Pena, M., Urure, L. G., & Domínguez, D. (2024). Programa visualización gráfica con GeoGebra para estudiantes de ingeniería. Revista de Climatología Edición Especial Ciencias Sociales, 24, 465-473. DOI: 10.59427/rcli/2024/v24cs.465-473

Peña, L. G., & Rojas, O. J. (2019). Aprendizaje de curvas y superficies de nivel para generalizar familias de secciones cónicas y de superficies cuádricas (Original). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(3), 1-12. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/923/1754

Peña, M. L. (2016). La arquitectura como una oportunidad de transformar el mundo a través del estudio de las necesidades de su sociedad y de la forma en la que esta vive en él. Sociedad y utopía: Revista de ciencias sociales (47), 346-354. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5835319

Quirós, F. M. (2022). La aplicación del software CAD en la elaboración de planos de la carrera de Arquitectura en la Universidad Nacional de Ingeniería en el año 2020 [Tesis de grado, Instituto para la calidad de la educación]. https://hdl.handle.net/20.500.12727/10042

Vargas-Mosqueda, M., Saelzer-Fuica, G., Pereira, M., Navarro-Ortiz, A., & García-Alvarado, R. (2023). Criterios de estandarización modular aplicados en edificaciones multi-residenciales de madera contralaminada (CLT). Revista Ingeniería de Construcción, 38(1), 186-197. http://dx.doi.org/10.7764/ric.00061.21

Published

2024-12-23

How to Cite

GeoGebra 3D, a significant design tool for modular coordination (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 350-361. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4891