Innovative technological training and professional training in service companies (Original).

Authors

Keywords:

professional training; training; innovation; technological innovation

Abstract

The formative process that takes place in Technical and Professional Education identifies among its contradictions that of the theoretical and practical training with the accelerated technological development. It is a dialectic pair that energizes the professional performance of teachers and instructors of the Transport branch and gives origin to the problem that is approached in this research. The implication of technological change in the conception of the training process of a competent technician is an important factor to consider since it is curricularly represented in insufficiencies in the ways of acting for the solution of diverse and changing professional problems that do not satisfy the professional demands. From the theoretical point of view, the following method was used: analysis and synthesis for the study of the state of the art of the theoretical foundations that support training from and for the company, besides arguing and deepening in the foundations of technological innovation as a perspective for the change that is projected from the 2030 agenda, which favors a better performance in students, teachers and instructors. The application of the research instruments evidenced a lack of preparation in the theoretical conceptions of the training process in service companies, focused on technological innovation. The objective of the article is to design a training program that prepares them to guide the training of the professional in the enterprises from actions that stimulate potentialities for the detection and solution of problems using scientific research procedures that integrate the sustainability and efficiency of technological innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ilsia Rodríguez Leonard, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación en la Especialidad Mecanización. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • José Angel Gómez Pato, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad Mecánica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Reinaldo Castro Cisneros, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Barberan, J., Pico, R., & Zambrano, K. (2019). Proceso formativo del ingeniero industrial para el desarrollo de habilidades profesionales. Opuntia Brava, 11(1), 23-34. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/655/647

Cayambe, M. D., Filian, F. H., Arguellos, L. V., & Rodríguez, N. E. (2018). Formación por competencias: reto actual de la universidad ecuatoriana. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 141–150. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/737

Cortijo, R. (1996). Metodología de la Enseñanza de las Ramas Técnicas. ISPETP.

Forgas J., A. (2003). Modelo para la formación profesional en la educación técnica y profesional sobre la base de competencias profesionales en la rama mecánica [Tesis doctoral, Universidad de Oriente]. Santiago de Cuba. http://www.enjambre.gov.co/enjambre/file/download/222512

Ferreira, J. A., Mena, J. A., Acosta, A., & Mena J. L. (2019). La empresa, contexto esencial del proceso de formación profesional del ingeniero. Sus potencialidades educativas. Revista Mendive, 17(4), 604 – 618. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1710

Guzmán, R., & Brito, Y. (2005). La formación profesional y la capacitación desde la integración de actores locales: una vía de acercamiento y respeto a las realidades socio culturales del entorno. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/discos/faaa929d69338d0096393f8e6c78abe9.pdf

Hernández, M., Aroche, D., & Fernández, R. (2021). Consideraciones teóricas sobre la capacitación docente en el contexto internacional y nacional. Revista Roca, 18(2), 147-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436913

López, D., Jorge, E. y Cadena, A. (2021). La capacitación en pequeñas y medianas empresas: hacia una caracterización. Revista Perspectiva Empresarial, 8(1), 71-85. https://revistas.ceipa.edu.co/index.php/perspectiva-empresarial/article/view/686.

Ortiz, A. (2002). Las Competencias Profesionales del Ingeniero Mecánico. Una alternativa de Diseño Curricular [Tesis Doctoral, Universidad de Oriente]. Santiago de Cuba.

Schwab, K. (Ed). (2018). The Global Competitiveness Report 2018. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf

Vessuri, H. (2016). La ciencia para el desarrollo sostenible (Agenda 2030). https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5026

Published

2024-12-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Innovative technological training and professional training in service companies (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 338-349. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4875