System of procedures for vocational training and professional guidance (Original)
Keywords:
vocational training; citizenship formation; professional guidanceAbstract
The experience from the pedagogical work itself and the direct relation with the educational and instructional needs of intermediate level students allow stating that: there is an insufficiency in the didactic conception of citizenship training that limits the vocational training and professional guidance of the students of junior high education from an axiological approach. During the research process, both theoretical and empirical methods were used. That is why the research offers a theoretical-practical contribution to solve this insufficiency, which will allow the creation of a vocational-citizen training process and a link between these two processes, through a system of didactic procedures for the realization of practical activities, which allow students to participate actively and consciously in the solution of productive and socially useful tasks, and the development of qualities, values and citizen principles necessary for the incorporation into society.
Downloads
References
Avalo, Y. J., Infante, A. I., & Cervantes, N. (2023). Procedures for the vocational formation and vocational guidance in Junior High School. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(1), 25-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9240484
Alcántara, F., Enríquez, C., González, E., & Cárdenas, C. (2023). Manual de orientaciones metodológicas para el desarrollo de actividades vocacionales en las ciencias médicas. Edumecentro, 15(1). https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2622
Álvarez de Zayas, C. (1990). Fundamentos Teóricos de la Dirección del Proceso Docente Educativo en la Educación Superior Cubana. Editorial ENP.
Chinique, A. (2014). La formación vocacional desde y para la comunidad. Pueblo y Educación.
Gómez, M., & Montero, M. (2005). La orientación profesional como contenido de la educación [Curso 63]. Congreso Internacional Pedagogía 2005, Ciudad de La Habana, Cuba.
González, F. L. (1989). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. Ciencias Sociales.
González, J. R. (2008). La Orientación Profesional en América Latina. Fortalezas, Debilidades, Amenazas y Oportunidades. REMO, 5(13), 44-49. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a09.pdf
Guisado, R. A., & Guillén, Z. (2020). La formación vocacional hacia carreras pedagógicas en la secundaria básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/formacion-vocacional-secundaria.html
Hernández, O. (2009). La Orientación profesional en el contexto de los preuniversitarios. Ciencias Holguín, 15(2), 1-5.
Infante, A. I., Leyva, P. A., & Mendoza, L. L. (2018). La preparación para la elección profesional en la educación preuniversitaria: modelación teórica y metodológica. En E. Santiesteban (Ed.). Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. II, pp. 225-305). Editorial Académica Universitaria.
López, O. (2008). Sistema de Actividades de Orientación Vocacional hacia carreras pedagógicas [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico Félix Varela]. Repositorio institucional de la Universidad de Las Villas. http://dspace.uclv.edu.cu
Martínez, E. (2012). Propuesta de acciones para favorecer la orientación profesional hacia carreras pedagógicas en los estudiantes de la Educación Técnica Profesional [Tesis de maestría, Universidad de Ciencia Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio institucional de la Universidad de Holguín.
Martínez, L. R., & Barrera, I. (2021). Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de orientación profesional pedagógica en el preuniversitario. Mendive. Revista De Educación, 19(1), 227–245. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2125
Matos, Z. C. (2004). La función orientadora profesional-vocacional del profesor de preuniversitario. EduSol, 4(8), 52-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6126886
Rodríguez, A. (2016). La orientación profesional pedagógica hacia la Licenciatura en Educación Matemática-Física en el Preuniversitario [Tesis doctoral, Universidad de Holguín]. Repositorio institucional de la Universidad de Holguín. http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2421
Rodríguez, A., Torres, Y., & Leyva, C. (2021). La educación de la familia del estudiante de secundaria básica y la orientación vocacional hacia las carreras pedagógicas. Transformación, 17(2), 332-346.
Sánchez, D., Jaime, G. M., & Gil, A. (2018). La formación vocacional y orientación profesional hacia Carreras Agropecuarias. Revista Conrado, 14(65), 62-71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000500062&script=sci_arttext
Viltre, C. (2014). Estrategia pedagógica para la orientación profesional del técnico medio en agronomía [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Zilberstein, J. (2001). Hacia una didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.