System of procedures for vocational training and professional guidance (Original)

Authors

  • Yoel José Avalo Rodríguez Universidad de Holguín. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-8123-5079
  • Osmany Hernández Basulto Universidad de Holguín. Cuba.
  • Ileana María Leyva Martínez Universidad de Holguín. Cuba.

Keywords:

vocational training; citizenship formation; professional guidance

Abstract

The experience from the pedagogical work itself and the direct relation with the educational and instructional needs of intermediate level students allow stating that: there is an insufficiency in the didactic conception of citizenship training that limits the vocational training and professional guidance of the students of junior high education from an axiological approach. During the research process, both theoretical and empirical methods were used. That is why the research offers a theoretical-practical contribution to solve this insufficiency, which will allow the creation of a vocational-citizen training process and a link between these two processes, through a system of didactic procedures for the realization of practical activities, which allow students to participate actively and consciously in the solution of productive and socially useful tasks, and the development of qualities, values and citizen principles necessary for the incorporation into society. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yoel José Avalo Rodríguez, Universidad de Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Máster en Ciencias Sociales y Axiología. Instructor. Universidad de Holguín. Cuba. 

  • Osmany Hernández Basulto, Universidad de Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia. Máster en Investigación Educativa. Profesor Auxiliar. Universidad de Holguín. Cuba.

  • Ileana María Leyva Martínez, Universidad de Holguín. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Marxismo Historia. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Universidad de Holguín. Cuba.

References

Avalo, Y. J., Infante, A. I., & Cervantes, N. (2023). Procedures for the vocational formation and vocational guidance in Junior High School. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(1), 25-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9240484

Alcántara, F., Enríquez, C., González, E., & Cárdenas, C. (2023). Manual de orientaciones metodológicas para el desarrollo de actividades vocacionales en las ciencias médicas. Edumecentro, 15(1). https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2622

Álvarez de Zayas, C. (1990). Fundamentos Teóricos de la Dirección del Proceso Docente Educativo en la Educación Superior Cubana. Editorial ENP.

Chinique, A. (2014). La formación vocacional desde y para la comunidad. Pueblo y Educación.

Gómez, M., & Montero, M. (2005). La orientación profesional como contenido de la educación [Curso 63]. Congreso Internacional Pedagogía 2005, Ciudad de La Habana, Cuba.

González, F. L. (1989). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. Ciencias Sociales.

González, J. R. (2008). La Orientación Profesional en América Latina. Fortalezas, Debilidades, Amenazas y Oportunidades. REMO, 5(13), 44-49. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a09.pdf

Guisado, R. A., & Guillén, Z. (2020). La formación vocacional hacia carreras pedagógicas en la secundaria básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/formacion-vocacional-secundaria.html

Hernández, O. (2009). La Orientación profesional en el contexto de los preuniversitarios. Ciencias Holguín, 15(2), 1-5.

Infante, A. I., Leyva, P. A., & Mendoza, L. L. (2018). La preparación para la elección profesional en la educación preuniversitaria: modelación teórica y metodológica. En E. Santiesteban (Ed.). Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. II, pp. 225-305). Editorial Académica Universitaria.

López, O. (2008). Sistema de Actividades de Orientación Vocacional hacia carreras pedagógicas [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico Félix Varela]. Repositorio institucional de la Universidad de Las Villas. http://dspace.uclv.edu.cu

Martínez, E. (2012). Propuesta de acciones para favorecer la orientación profesional hacia carreras pedagógicas en los estudiantes de la Educación Técnica Profesional [Tesis de maestría, Universidad de Ciencia Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio institucional de la Universidad de Holguín.

Martínez, L. R., & Barrera, I. (2021). Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de orientación profesional pedagógica en el preuniversitario. Mendive. Revista De Educación, 19(1), 227–245. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2125

Matos, Z. C. (2004). La función orientadora profesional-vocacional del profesor de preuniversitario. EduSol, 4(8), 52-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6126886

Rodríguez, A. (2016). La orientación profesional pedagógica hacia la Licenciatura en Educación Matemática-Física en el Preuniversitario [Tesis doctoral, Universidad de Holguín]. Repositorio institucional de la Universidad de Holguín. http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2421

Rodríguez, A., Torres, Y., & Leyva, C. (2021). La educación de la familia del estudiante de secundaria básica y la orientación vocacional hacia las carreras pedagógicas. Transformación, 17(2), 332-346.

Sánchez, D., Jaime, G. M., & Gil, A. (2018). La formación vocacional y orientación profesional hacia Carreras Agropecuarias. Revista Conrado, 14(65), 62-71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000500062&script=sci_arttext

Viltre, C. (2014). Estrategia pedagógica para la orientación profesional del técnico medio en agronomía [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.

Zilberstein, J. (2001). Hacia una didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.

Published

2024-12-10

How to Cite

System of procedures for vocational training and professional guidance (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 181-192. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4848