Pedagogical professionalization for the educative leadership the directors of the municipal educational institutions the Party (Original)

Authors

  • Yamisleydi Castillo Azure Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.
  • José Cecilio Cabrera Parés Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.
  • María Isabel Torres Díaz Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

Keywords:

educative leadership; pedagogical professionalization; political direction; methodology.

Abstract

The article proposes a methodology for the pedagogical professionalization for the educational leadership of directors of municipal educational institutions of the Party in Cuba. The collaborative contextual method and its procedural-functional system were used for the elaboration of the methodology as a scientific result proposed and workshops of critical reflection and collective construction were developed to assess its feasibility and relevance in the educational practice in those institutions of the Party in Cuba. It is offered a methodology that contributes to the formation and development of a participative, democratic and transforming way of acting by managers for the achievement of common goals of political-ideological character in the current conditions in Cuba. The methodology is composed of stages, each one with its objectives, actions and methodological orientations that guide the procedure for the achievement of the educational leadership of the referred managers of the Communist Party of Cuba. It facilitates a continuous, personalized, dialogic and contextualized pedagogical instrumentation of educational leadership during the process of political leadership in the municipal educational institutions of the Party in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yamisleydi Castillo Azure, Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

    Máster en Ciencias. Licenciatura en Educación, Especialidad Informática. Profesor- Instructor. Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

  • José Cecilio Cabrera Parés, Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

    Doctor en Ciencias. Licenciatura en Educación, Especialidad Química. Profesor- Titular. Decano de la facultad del Partido. Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

  • María Isabel Torres Díaz, Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

    Doctor en Ciencias. Licenciatura en Educación, Especialidad Historia- Marxismo. Profesor- Titular. Facultad del Partido “Cándido González Morales” de Camagüey. Cuba.

References

Alonso, L. A., Leyva, P. A., & Mendoza, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(2), 231-247. http://opuntiabrava.ult.edu.cu

Álvarez, A. (2019) Metodología para la formación y desarrollo de valores en estudiantes de primer

año de la Licenciatura en Educación,Profesor General de Secundaria Básica mediante

un Sistema de talleres artísticos. https://www.researchggate.net 332.

Aguilera, A., Pérez, R., & Ferreiro, Y. (2023). Metodología para el acompañamiento pedagógico al maestro primario en orientación familiar. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3116. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3116

Colunga, S. (2022). Pautas para la delimitación y empleo de los resultados científicos en la investigación educativa. Humanidades Médicas, 22(2), 207-232. http://scielo.sld.cu/scielo.php?

De Armas, N. (2014). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Varela (1), 1-9. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/component/search/search/?searchword=DE%20ARMAS&searchphrase=all&Itemid=468

Fernández, A., & Sotelo, A. (2016). Consideraciones para la obtención de una metodología como resultado científico, en investigaciones sobre gestión universitaria. Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador. https://www.academia.edu/12759960/CONSIDERACIONES_PARA_LA_OBTENCI%C3%93N_DE_UNA_METODOLOG%C3%8DA_COMO_RESULTADO_CIENT%C3%8DFICO_EN_INVESTIGACIONES_SOBRE_GESTI%C3%93N_UNIVERSITARIA

Marrero, M. (2023). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/ Final.pdf

Matos, Y.O. (2024) Fundamentos teóricos- metodológicos de la formación continua del profesional de carreras para el empleo. https://www.researchgate.net 379 opuntiabrava.ult.edu.cu

Moya- Santana, A. (2023) Preparación de directivos de la educación de adultos para potenciar

El vínculo con la comunidad. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/4825

Núnez, J, y MM Díaz-Canel Bermúdez, J. Ciencia e innovación como pilar de la gestión

de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales.

https://scholar.google.com/rect.uh.cu

Piñeiro, E. (2019). Metodología de trabajo independiente para la atención a las diferencias individuales en estudiantes de la Licenciatura en Educación. Química. [Tesis de Doctorado, Universidad de Granma]. http://revistas.udg.cu/roca

Rodríguez, Y. (2023). Profesionalización pedagógica de los docentes de enfermería orientada a la promoción de salud y la calidad de vida del adulto mayor. https//revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/rt/printerFriendly/e1112/901.

Tamayo, Y. R., San Juan, B. M., & López, F. (2022). Metodología para la estimulación de desarrollo del pensamiento teórico en los profesionales en formación inicial. Mendive 20(3), 840-851. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/Mendive.upr.edu.cu/article/view/2986. ISSN 2224-2643 http://revista.ult.edu.cu

Tedla, B. A., & Redda, E. H. (2022). Teacher professionalism as an impetus for teacher leadership to lead schools: A retrospective study. Eurasian Journal of Social Sciences, 10(1), 1-15. Disponible en: https//orcid.org/10.15604/ejss.2022.10.01.001

Published

2024-09-24

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Pedagogical professionalization for the educative leadership the directors of the municipal educational institutions the Party (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 909-924. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4722