Artificial intelligence trends in higher education in Latin America (Review).

Authors

Keywords:

automation; higher education; competencies; artificial intelligence; skills; tools

Abstract

As information technologies advance, higher education institutions in Ecuador and other parts of the world demand that teachers and students use them in the classroom, to then be applied in the labor sector. It is important to consider that artificial intelligence is conceived in two ways: as the development of intelligent technological devices that serve as tools for professionals in the different applied fields of science, and as a phenomenon that reconfigures the way students and teachers of higher education learn and teach. Hence, we intend to delve deeper and reflect on the trends of artificial intelligence in higher education, on its contributions to meaningful, relevant and contextualized learning. In this whole process we can differentiate two moments of change in higher education by the hand of Artificial Intelligence. A first wave with the automation of administrative tasks and personalization of the learning and collaboration process; a second wave with the arrival of Artificial Intelligence in its generative version. Tools such as ChatGPT, Google Bard, Humata.ai or Sudowrite are quickly considered a benchmark for this technological advancement and are used massively by a large number of users. Therefore, it is concluded that the use of artificial intelligence undoubtedly creates competence in students and appears as a facilitating tool for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elida Yesenia Bajaña Quintana, Facultad de Ciencias de la Educación. Ecuador

    Licenciada en Educación Mención Primaria. Magíster en Educación Mención en Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. Docente de la Facultad de Ciencias de la Educación. Ecuador

  • María Maricela Piedra Ramos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Psicóloga Educativa y Orientadora Vocacional. Magíster en educación. mención intervención psicopedagógica. Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.  

  • Alexandra Isabel Cardenas Loor, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de Educación. Master en Psicopedagogía . Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

  • Shirley Vanessa Betancourt Zambrano, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Psicóloga Clínica. Master Neuropsicología y educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

References

Aldowah, H., Al-Samarraie, H., & Fauzy, W. M. (2019). Educational data mining and learning analytics for 21st century higher education: A review and synthesis. Telematics and Informatics, 37, 13-49. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0736585318304234

Cerón, M. H., & Penela, C. G. (2023). La Inteligencia Artificial en la Educación Superior. https://marketing.onlinebschool.es/Prensa/Informes/Informe%20OBS%20-%20La%20Inteligencia%20Artificial%20en%20la%20Educaci%C3%B3n%20Superior.pdf

Chan, C. K. Y. (2023). A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-25. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3

Chávez Solís, M. E., Labrada Martínez, E., Carbajal Degante, E., Pineda Godoy, E., Collins, E. & Ghahramani, Z. (2021). LaMDA: our breakthrough conversation technology. Google. http://bit.ly/3I5udIZ

Crespo Artiaga, D., Ruiz Martínez, P. M., Claver Iborra, J. M., Fernández Martínez, A. & Llorens Largo, F. (2023). UNIVERSITIC 2022. Análisis de la madurez digital de las universidades españolas en 2022. Crue Universidades Españolas. https://bit.ly/3n60tp3

Dehouche, N., & Dehouche, K. (2023). What’s in a text-to-image prompt: The potential Developments, Lisboa (Portugal), 24-26 de junio de 2023

Ebrahimi, Y. (2023).1000 AI collection tools. http://bit.ly/3YOjkSK

Gallent Torres, C., Zapata González, A., & Ortego Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. Relieve, 29(2). http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

García Peñalvo, F. J., Llorens Largo, F., & Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1): 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

García Peñalvo, F. J. (2023). The perception of Artificial Intelligence in educational contexts after the launch of ChatGPT: Disruption or Panic? Education in the Knowledge Society, 24. https://doi.org/10.14201/eks.31279

Ghazi Mauer, I., Teuku Rizky, N., Aga, M., Irvanizam, I., Zulkarnain, J., Lensoni, L., Abdul-Hawil, A., Trina-Ekawati, T., & Rinaldi, I. (2023). Student perspectives on the role of artificial intelligence in education: A survey-based analysis. Journal of Educational Management and Learning, 1(1), 8-15.. https://doi.org/10.60084/jeml.v1i1.58

González Pérez, A. G., & Álvarez Serrano, A. R. (2022). Aprendizaje basado en juegos para aprender una segunda lengua en educación superior. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 8(2), 114-128. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i2.13858

Goralski, M. A. & Tan, T. K. (2020). Artificial intelligence and sustainable development. The International Journal of Management Education, 18(1), 100330. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1472811719300138

Gorospe, L., Muñoz, J., Sendra, S., & de Luis, R. (2023). Retos de la formación en radiología en la era de la inteligencia artificial. Revista Radiología. https://doi.org/10.1016/j.rx.2020.10.003

Gruetzemacher, R. & Paradice, D. (2022). Deep Transfer Learning & Beyond: Transformer Language Models in Information Systems Research. ACM Computing Surveys, 54(10s). https://doi.org/10.1145/3505245

Healy, M. (2023). Using Curriculum Theory to Inform Approaches to Generative AI in Schools. arXiv preprint arXiv:2309.13053. https://doi.org/10.48550/arXiv.2309.13053

Imran, A. A., & Lashari, A. A. (2023). Exploring the World of Artificial Intelligence: The Perception of the University Students about ChatGPT for Academic Purpose. Global Social Sciences Review, 8(1), 375-384. https://doi.org/10.31703/gssr.2023(VIII-I).34

Jalón Arias, E. J., Chalacan, L. J. M., & Toapanta, W. V. C. (2022). La inteligencia artificial como acelerador para la creación de recursos didácticos en la educación superior. Revista Conrado, 18(S3), 8-14. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/2631/2592/5338

Kelly, A., Sullivan, M., & Strampel, K. (2023). Generative artificial intelligence: University student awareness, experience, and confidence in use across disciplines. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(6), 12-16. https://doi.org/10.53761/1.20.6.12

Liu, Y., Han, T., Ma, S., Zhang, J., Yang, Y., Tian, J., He, H., Li, A., He, M., Liu, Z., Wu, Z., Zhu, D., Li, X., Qiang, N., Shen, D., Tianming Liu y Ge, B. (2023). Summary of ChatGPT/GPT-4 Research and Perspective Towards the Future of Large Language Models. https://doi.org/10.48550/arXiv.2304.01852

Nazar, R., & Renau, I. (2023). Estilector: un sistema de evaluación automática de la escritura académica en castellano. Perspectiva Educacional, 62(2), 37-59. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.62-iss.2-art.1427

Ocaña Fernández, Y., Valenzuela Fernández, L. A., & Garro Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Quic, P. J., & Cardona, M. I. (2020). El aprendizaje colaborativo en la educación superior. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 3(1), 6-18. https://doi.org/10.46954/revistages.v1i1.1

Ramírez García, A., Salcines Talledo, I. y González Fernández, N. (2018). Parentalidad Positiva ante los Smartphones. En R. García Ruiz, A. Pérez-Rodríguez y A. Torres (Eds.), Educar para los nuevos Medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno

Ríos Hernández, I. N., Mateus, J. C., Rogel, D. R., & Meléndez, L. R. Á. (2024). Percepciones de estudiantes latinoamericanos sobre el uso de la inteligencia artificial en la educación superior. Austral Comunicación, 13(1), e01302-e01302. https://doi.org/10.26422/aucom.2024.1301.rio

Rodríguez Chávez, M. H. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848

Sullivan, M., Kelly, A., & McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 31-40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17

U.S. Department of Education, Office of Educational Technology (2023). Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations, Washington, DC. https://tech.ed.gov/files/2023/05/ai-futureof-teaching-and-learning-report.pdf

UNESCO (2023). Inteligencia artificial. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence

Vázquez Cano, E. (2015). El reto Tecnológico para la sostenibilidad de los massive open online courses (MOOC). Panorama, 9(17), 51-60. https://www.redalyc.org/pdf/3439/343976486005.pdf

Vega Jiménez, J., Leyva, L. L. L., & Leon, A. M. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial, señal de alerta para el proceso editorial de revistas médicas. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 34. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/download/2515/pdf

Xiao, X., Yang, H., Xu, K., Yin, S., Wang, Z., Zhu, C., & Song, C. (2023). Cement rotary kiln temperature prediction based on time-delay calculation and residual network and bidirectional novel gated recurrent unit multi-model fusion. Measurement, 218, 113123.https://doi.org/10.1016/j.measurement.2023.113123

Zavala Cárdenas, E. P. Z., Guaraca, D. P. S., Yánez, E. H. A., & Albán, A. L. M. (2023). El rol de la inteligencia artificial en la enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(3), 3028-3036. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9252162

Published

2024-08-08

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Artificial intelligence trends in higher education in Latin America (Review). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 672-694. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4676